Det finnes 999 grunner til å utsette gjøremål…..

Finnes det virkelig 999 grunner?
Det føles sånn av og til når enkle ting bare ikke blir gjort. Ta det med ro. Du skal slippe å lese alle årsakene.

Det er ikke sikkert jeg nevner noen en gang…

Det vil vise seg. For hvordan dette innlegget ender opp er det ingen pr. nå som vet. Ikke engang jeg, som egentlig burde ha styringa på dette.

Jeg (og kanskje du) kan si : “Det er tusen ting jeg skulle ha gjort”.

Det føles nemlig sånn noen ganger.

Jeg er listoman

Og jeg er avhengig av lister til en viss grad. Det har jeg skrevet om HER.

Derfor noterer jeg ofte hva jeg skal ha gjort enten i kalenderen i iPhonen eller i ei bok.
Jeg tror selv at det skal være et pressmiddel for at det virkelig skal bli utført.

Det hender at det er det, men ikke alltid.

Men hvordan fungerer det?

Desto mer frustrerende og stressende når ting ikke blir gjort til rett tid. Det vil si det tidspunktet som  jeg har bestemt at det skal bli utført 😉

Har blitt flinkere til ikke å la meg presse av listene mine med årene. Og det er blitt færre av dem.

Noe MÅ jo bare utføres til bestemte tidspunkt. Andre ting er mer fleksible, og gir ikke direkte krisesituasjon hvis det blir utført i morgen, eller til uka, i stedet for i dag…..
Og da er det lettere å utsette også.

Trenger jeg dem?

Men jeg innbiller meg at det kunne ha vært riktig så galt hvis jeg ikke noterte ned gjøremål.
Tror egentlig ikke det er sånn, for det er ikke grunnet glemskhet jeg gjør dette. Det er mer for å ha kontrollen.

Så når jeg utsetter det ene etter det andre, blir det nå i hvert fall stående der på lista, ugjort, og der står det bra, inntil jeg finner det for godt å utføre det.

Et konkret eksempel

For eksempel å rense stekeovnen, som jeg skrev opp på lista for 3 uker siden. Fikk kjøpt stekeovnsrens også, så alt er klart. Men å gjøre det? Det er så mye annet som skulle ha vært gjort. Gå turer, blogge, se på TV også videre 😉

Så da står det nå på lista og skriker mot meg hver gang jeg går gjennom den. Litt selvpining?
Neida. Det har jeg godt av, når jeg er så forbaska treg og lat.

Men i morgen, vet du……

Så var det bare det at: Først skal jeg pusse tenna til Barney, bade Barney, rydde på balkongen, stelle litt med blomstene, kose meg med mat, treffe venner, se på TV og slappe av…..og dette er faktisk ting som ikke står på lista, så er ikke helt håpløs 😉

Og gå turer med Barney, da. Og ta bilder.

Dette bildet tok jeg på kveldsturen i går. Det var nesten midnatt……

Så da får vi sjå åssen det går med stekeovnen…..etter hvert…..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Du er nok ganske lik veldig mange i befolkningen. Meg selv innkludert 😉 Men det jeg synes er kjekt med lister, det er hver ting jeg gjør, så stryker jeg den tingen av lista, og plutselig ser lista mer overkommelig ut 🙂
      Men så er det jo det da, at jeg ikke kan stå på heller. For da blir jeg kanskje sengeliggende de neste 2-3 dagene. Så derfor forsøker jeg kun å ha lister når ungene er hos meg og også kan ta i et tak 🙂

    2. Balansen, tenkte jeg nå. Når er det trivsel, når er det manisk og så husk på klappet på skulderen. Skryte av seg sjøl til seg sjøl må en aldri glemme.

    3. Jeg skrev mye lister før,, lagde detaljerte oversikter når vi skulle på ferietur,, menyer til jul og alt mulig.. Men har slutta med det.. det ble jo aldri sånn likevel 😛

    4. Jeg har hatt mange lister oppigjennom, men nå har jeg lister bare når det er noe jeg skal huske å handle. Bursdagslister eller småting som mannen min ber meg om å gjøre på dagtid for han. Da må jeg ha lister. Ellers glemmer jeg det sjø 😉
      Men ellers prøver jeg å ikke være så flink lenger. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg