Det skjer 2 ganger i året for de fleste…..

Sommeren klamrer seg fast i veigrøfta langsmed grusvegen oppi Vangsbygda.
Jordet er pløyd for vinteren og løvtrærne pryder bakgrunnen med gylne høstfarger.

En annen turvei

Det ble en annen morgen tur for puddelen og meg på manda`n.
Alltid trivelig med litt nye turveier.

Nå er ikke denne ny. Vi gikk der i vår også. Og i fjor høst. To ganger i året.
Hvordan det kan ha seg at vi forviller oss langt vekk fra sentrum av Hamar by og opp i Vang, som det en gang het?

Det heter vel fortsatt Vang. Men kommunen er slått sammen med Hamar for mange år siden. Så nå heter det Hamar oppi der også.

Det var vel mer korrekt på Ridabu vi beveget oss denne dagen.

Hjula mine er på hotell

Ja, jeg har hjula mine på hotell oppi der. Eller rettere sagt hjula til Leafen. Og da bestiller jeg bare time for skifting av hjul. Mens kara ordner det, går Barney og jeg oss en luftetur oppover landeveien.

Det er en lite trafikkert vei. Har møtt en bil bare en gang borti der. Rolig og trivelig.
Og så tar jeg bilder.

Blomster, jorde og løvskog i oktober.

Her er forresten et innlegg jeg skrev om samme tema i fjor:

Effektiv og vellykket kombinasjon

Men….er det dekkskift eller hjulskift?

Er alltid litt i tvil om hva jeg skal si. Det blir nok brukt om hverandre. Jeg måtte bare rett og slett Google. Hadde en mistanke om at det kan være en viss forvirring her.
Ikke det at det spiller så stor rolle. For det som blir gjort, blir gjort, og bilen er godt skodd.

Bilen har 4 hjul. Og et sett til som ligger på Dekkhotellet, som de kaller det.
Nå lå vinterhjula på hotellet. Og sommerhjula skal overvintre der.

Et hjul består av felg og dekk, har jeg skjønt 😉
Så hvis man skifter dekk, tar man altså dekket av felgen og setter på nytt. Og bruker samme felgen…..

Men hva heter det som gjøres? Og har jeg rett?

De som har rede på det sier:

Hjul- og dekkskift – hva er forskjellen?

Dekkskift og hjulskift er to forskjellige ting. Dette er forskjellen:

  •      Hjulskift er det som gjøres når du skal bytte fra for eksempel vinterdekk til sommerdekk.
  •      Dekkskift er når nye dekk settes på eksisterende eller nye felger. Montering av dekk på felg krever spesialutstyr, noe alle våre verksteder har.

Her er linken til sida jeg fant: Snapdrive.

10 kommentarer
    1. Jeg har minimalt med peiling på bil, men jeg mener nå at det er hjulene som skiftes i hht sommer/vinter. Dekkene skiftes etter hva jeg har forstått når de må byttes ut (til nye) grunnet slitasje. 🙂

    2. Google er virkelig fin å ha :). Så da vet jeg det. Tror jeg er ganske konsekvent på å si at jeg skal skifte hjul, ikke hjulskift eller dekkskift. Har ikke gjort dette ennå, men må nok. Trygt å være riktig skodd. Og ikke minst, fint med en gåtur når ting blir utført. Fint bilde. Og en fin onsdag til deg :).

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg