Er det så nøye hva du og jeg har på oss?

“Klær skaper folk—ja, men klær skaper ikke mennesker”, sa visstnok Knut Hamsun. Hvor mye bryr jeg meg egentlig om dette, da?

Min mening om saken

Jeg er enig i Hamsuns utsagn. Eller hvem det er som måtte ha sagt det først.
Det er ingen tvil om at det har betydning hva slags klær vi har på oss.
Og det finnes kleskoder for forskjellige anledninger.
Man skal vise respekt og kle seg etter anledningen.
Det mener jeg absolutt er riktig og viktig. Det skaper også større anseelse.

Viktig er det også at vi er hele og rene i tøyet.
Hel?….. Det er moderne med hullete klær også noen ganger. Da er det akseptert. Rare greier, den moten.

Men……..enda så er det faktisk viktigere hvordan vi er som mennesker.
Vi har lett for å måle hverandre og sette i bås etter bekledning.
Det slitte uttrykket om “å skue hunden på hårene”  tar jeg fram igjen nå………..

Hva pleier jeg å gjøre?

Jeg vet hva som er riktig å gjøre. Det er ikke alltid jeg gidder. Men jeg er ikke alltid tøff nok til å ha på meg det jeg har aller mest lyst til. Jeg er for mye styrt av kleskoder og “hva vil folk si”.

I den jobben jeg har hatt, og hvor jeg fortsatt av og til jobber, er det arbeidsantrekk.
Ikke i den forstand at det er en uniform. Men det er bestemte antrekk som arbeidsplassen holder oss med.

Da jeg jobbet hver dag, ble det til at jeg hadde på antrekket om morran og tok det av på kvelden. Enkelt og greit.
Og da trengte jeg ikke så mye fine klær resten av dagen.
Dette har vært lettvint opp gjennom.

Så jeg er bortskjemt med å slippe pynting med egenkjøpte klær på hverdager.
Er for så vidt morsomt å pynte seg.

Og arbeidsantrekket som ikke alltid har vært av det mest fancy du kunne få tak i, var og er akseptert for hva det er. Ferdig med det. Kleskoden følges!

Åssen er det nå når jeg er pensjonist, og bare jobber av og til?

I går hadde jeg på meg arbeidsklærne igjen fra 9-14. Etterpå ble det til at jeg tok på meg noe lett som ikke strammer. Rett og slett behagelig.

Sånn pleier det å være.
Så skal jeg ut med hunden, og da er det ingen grunn til at jeg pynter meg.

Langlina sleper i søla. Jeg kveiler den inn, den kommer borti klærne, og dermed blir det som det blir.

Derfor er det deilig og mest praktisk å gå på tur med de hverdagslige og romslige klærne.

Halvpynting blir det hvis jeg skal på butikken eller vise meg offentlig uten bikkja.

Det er liksom tillatt å være litt rufsete som hundelufter. Jeg har vel egentlig bestemt den regelen selv, men tror det er greit 😉

Skal jeg på noe litt finere enn butikken, tar jeg på meg noe som er enda litt penere.

se an situasjonen. Jeg tror at jeg fikser det ganske bra etter så mange år.

Stell av ansiktet (les sminking) øker proporsjonalt med pyntinga 😉

Her om dagen så jeg slik ut (se bildet)

Du ser selfien som egentlig ikke er en selfie, for hode og overkropp mangler. Men du ser hvordan jeg presterte å gå på tur med hunden en ettermiddag denne uka. Jeg ble ikke arrestert 😉

Varmt i lufta. Derfor legglange, gule sommerbukser som er deilige, gamle og romslige.
Det styrtregnet. Derfor på med gul regnfrakk og gul sydvest.
Og på føttene ble det sokker og vanntette Goretexsko. Herlig! Men ikke akkurat vakkert 😉
Og bildet ble tatt da jeg kom inn igjen…..

Mer og mer kommer jeg til å ignorere hva andre mener om påkledningen min.
Jeg vet at ingen vil kommentere direkte til meg uansett.
I tilfelle vil de heller få noe å snakke med andre om 😉

“Hu snåle dama med denna brune puddelen borti her….”…haha, sier nå jeg…..

Litt flere sitater

Googla litt og fant flere sitater om klær:
Klær skaper folk. Nakne mennesker har liten eller ingen innflytelse på samfunnet. Mark Twain
Kle deg så kostbart som din pung kan tåle, men uten luksus – rikt, men ikke glorete, for ofte kunngjør drakten hvem man er.
William Shakespeare

Dessuten fant jeg noen gamle innlegg som er relatert til dette. Se under her:

Klesskapet

Dyrisk i dag

Hva mener du om dette med bekledning, da?

 

 

 

17 kommentarer
    1. Jeg hadde et innlegg selv om samme tema forrige uke. Fordi man blir i alle fall ikke tatt seriøst om man flyr naken rundt. Noe må man forholde seg til 😉

    2. Hihihi… ikke alltid en gidder å stæsje seg opp så veldig….. på jobb er nå en ting – men for å gå en tur, eller stikke bort på butikken…. vel….. klem <3

    3. Nei du sier noe 😀 Ikke lett det der.. har nå litt respekt om det er offentlige eller mer høytidelige anledninger. Men ikke veldig sånn fokus ellers 🙂 Har litt annet i skolten enn å tenke på korsen man tar seg ut 😀

    4. Artig å lese, og som du skriver så har vi nok litt forskjellig på oss ettersom hva vi skal.
      Jeg har forskjellig også om jeg skal sitte i resepsjonen eller være på posten.
      Skal jeg være på posten med kaffemaskiner etc. tar jeg ikke på meg de fineste toppene. Kjedelig å få kaffesøl på hvite klær feks.
      Hjemme blir det de mest komfortable klærne jeg har etter årstida og varmt og kaldt.
      Ikke så nøye med hva jeg har på meg om jeg bare skal på butikken rett oppi gata 😉
      Så ja, jeg bruker nok mye forskjellig. Sånn blir det bare 😀

    5. Artig å lese, og som du skriver så har vi nok litt forskjellig på oss ettersom hva vi skal.
      Jeg har forskjellig også om jeg skal sitte i resepsjonen eller være på posten.
      Skal jeg være på posten med kaffemaskiner etc. tar jeg ikke på meg de fineste toppene. Kjedelig å få kaffesøl på hvite klær feks.
      Hjemme blir det de mest komfortable klærne jeg har etter årstida og varmt og kaldt.
      Ikke så nøye med hva jeg har på meg om jeg bare skal på butikken rett oppi gata 😉
      Så ja, jeg bruker nok mye forskjellig. Sånn blir det bare 😀

    6. Etter å ha jobbet i mange år i barnehage og med barn, hvor klesdrakten var behagelig og uformelig, så lengtet jeg veldig etter å være penere kledd. Så da jeg ble syk og ikke jobbet så mye lenger, var det kjekt å iføre seg noe som var litt penere enn barnehagepraktisk. Og faktisk enda viktigere med penere klær enn ellers. For å møte sitt eget speilbilde hvor man ser loslitt ut, og kanskje klesdrakten også er loslitt, ja da går i alle fall jeg totalt i kjelleren. Så for meg har det vært viktig med klær.
      Det er ikke dyre klær her i huset da. Lommeboka tåler ikke ekstravaganse. Men jeg liker følelsen av å være velkledd. Så til og med de komfortable labbetussklærne jeg kun bruker hjemme, er sånn noenlunde pene og hele 🙂
      Så det med klær, det har mye med utgangspunktet å gjøre. Og selvsagt med hva man driver med sånn ellers.
      Jeg synes jo folk skal få kle seg sånn noenlunde som de vil, men så klart følge kleskodene der de ferdes, og ikke minst, lukte godt, eller i alle fall ikke surt og ustelt 🙂

      1. Barnehagebekledning blir nok ganske lik turmedbikkja-antrekk, tenker jeg 😉 Av praktisk årsaker. Du har rett i det at å pynte seg kan gi en bedre følelse av velvære og høyere selvbilde. Det erfarer jeg selv også. Tusen takk for kjempefin og hyggelig kommentar! God kveld til deg 🙂

    7. Herlig, jeg er litt som deg. Pynter meg litt opp og ned. Så bytter flere ganger i løpet av dagen. Her hjemme liker jeg ledige plagg og gjerne vasket mange ganger og myke og deilige. Skifter når jeg er på butikken. Jobben er det som regel skjorte. Enkelt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg