Gjest på bloggen min🙋🏼‍♀️


En ny vri på bloggen min. Jeg har fått tilsendt bilder av en bekjent. Fikk nyss om at han hadde vært på besøk i min barndoms kommune. Hadde et ærend der og dumpa rett oppi noe som virka som en festival. For gatene var stengt i sentrum av Løten. Han fant ut at det var den årlige matfestivalen «Pultost- og akevittdagene». Og han tok mange bilder, og det var jo bra. Da får jeg brukt de her, og han bidrar dermed som gjest på bloggen. Han vil være anonym, men bildene vil han at jeg skal bruke. Så tillatelsen er i orden.


Det er lenge sida jeg hadde bopel der. Både mor og far var fra Løten, og jeg bodde der fra jeg vart født og til jeg så vidt hadde fylt 13 år. Da flytta vi til nabokommunen Vang, som nå er innlemmet i Hamar kommune.
♦️
Husker jo sjølsagt mye fra den tida i og med at jeg bodde der så lenge. Denne festivalen eksisterte ikke da. I hvert fall ikke i samme form og med samme navn. Men jeg minnes at det var en slags høstfestival på Løten da jeg var barn. Jeg har til og med blogget om det en gang. Det jeg husker spesielt fra det markedet, var trollkremen som vart solgt der. De øste oppi serveringskopper fra en kjempestor kjele. Og det jeg minnes aller mest er all vepsen som svirra rundt det bordet.
Her er innlegget om trollkremen:
Trollkrem og barndomsminne med veps.
I følge bildene var det ikke bare lokale produsenter til stede nå i år. Der var det mat fra både Sollia, Nordland og Valdres.
Var nok ganske sikkert mye lokal mat også. Som navnet på festivalen antyder, var det helt sikkert pultost og akevitt fra Løten, for disse to er Løten kjent for. Åssen de fikk presentert akevitten vet jeg ikke, for smaksprøver og salg av den var nok helt sikkert ikke aktuelt i disse bodene. Løten er tross alt i Norge. Men jeg ser at på det ene bildet står det en plakat som med pil viser veien til «Akevittens hus». Sikkert skjenkebevilling der da, vettu. Kommer tilbake med et innlegg senere med flere matbilder……

4 kommentarer
    1. Kjempemoro at bekjenten din sendte deg bilder fra festivalen i hjemkommunen din 😊

      Så kjempekoselig ut på festivalen der 😊

      Har faktisk vært på Løten jeg også i 1985 på turnstevne. Husker vi var innom Løtens brenneri og fikk en liten drink. Den gikk rett i fletta på oss. Aner ikke hva vi fikk.

      Ønsker deg en superfin mandagskveld ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg