Hørt om Oslo-treet og Skur 13?

OSLOTREET på Filipstadkaia ved Skur 13 i Oslo

Turen gikk videre for Barney og meg

Barney og jeg labba av gårde i oktobersolskinnet. Befant oss nedpå Aker brygge på grunn av at vi hadde tatt trikk, buss for trikk, trikk og så enda en trikk….og tatt bena fatt etter det. Du kan lese de tidligere innleggene nederst her, hvor jeg har satt inn klikkbare linker.
Etter Aker brygge gikk vi over gangbrua til Tjuvholmen og videre vestover langsmed fjorden mot Filipstadkaia. Er du kjent, skjønner du. Hvis ikke har du kart her. Filipstadkaia med Kielferga sin havneplass er utafor kartet på venstre side.

Tufteparken ved Skur 13

Jeg var ganske uvitende om hva dette var inntil jeg fatta interesse for å sjekke det ut, i og med at vi nå plutselig befant oss på stedet. Merkelig nok har jeg ikke fått med meg hva en Tuftepark er. Det var ikke parken foran Skur 13 som het Tufteparken. Dette er nemlig en benevnelse på et treningsprodukt. Tufteparken er et varemerke for nettopp en type utendørs treningsapparater. Dette fant jeg på internett:
«Tufteparken er et konsept utviklet og ledet av Lasse Tufte. Det hele startet i 2011 da ideen bak prosjektet ble til.»
♦️
Når jeg tenker meg om er det en del slike treningsstativer i nærheten av min bopel også.
Og Skur 13 da?
Jo, det  er en stor hall som i dag rommer en svær skatepark. Klikk på linken for mer info. Og fasaden har endret seg opp gjennom, på grunn av at kjente kunstnere har dekorert veggene. Det kan du også lese om via linken. Etter mye Googling fant jeg ut at kunstneren som står for fasadedekorasjonene nå, er fotografen David Yarrow.


Men Oslo-treet da?

Spesielt det også. Ikke noe vanlig tre, nei. Ser slik ut på avstand i både dagslys og tussmørke. Men da vi kom nærmere så jeg at det var kunstig. Det øverste bildet tok jeg i svart/hvitt og det nederste her er originalfargen. Grønne  blader og nesten naturlig. Så viser det seg at alle bladene er utstyrt med lys. Og det mest fantastiske er at lysene skifter farge. Jeg må nok dit en kveld for å oppleve lysshowet.

  • Treet er 14 meter høyt, med en 14 meter bred trekrone.

  • Det står i Trettenparken, ved Skur 13 på Filipstad.

  • De 150.000 LED-lampene lager et fargerikt, datastyrt lysspill. Lyset vil dimmes om natten.

  • Oslo Treet er tilpasset norske forhold, slik at det tåler frost og snø.

  • Canica dekker kostnader for drift og vedlikehold.

Les mer om treet her:
OSLOTREET

Mer fra turen: Så dro han på tur igjen.
Både andektig, seriøst og fint vart det.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg