Hvem har det fineste slottet? (11)


Vet du hva? Jeg vil faktisk ikke provosere. Må bare lokke deg inn på bloggen😂 Vi har kongelige slott både svenskene og vi, og begge er faktisk ganske så storslagne og vakre. Eller….det er egentlig kongene som har slottene, da, og familiene deres.
Nå hadde seg slik at jeg var litt landssviker på vår nasjonaldag i år; på den store dagen hvor slottet i Oslo er i fokus med kongefamilien på plass.
Jeg var i Stockholm med puddelen Barney og min Nabo A.
Hvis du har slumpet til å være innom bloggen min de siste dagene, har du garantert fått det med deg. Jeg gir fortsatt rapporter med bilder fra turen, sjøl om jeg er hjemme igjen for lengst.
♦️
Jeg har satt inn linker til noen av innleggene nederst på sida.
Vi måtte jo sjølsagt en tur bortom det kongelige slott i Stockholm, som ligger i Gamla Stan. Kort vei fra hotellet og ellers andre severdigheter.
Vanskelig å få et fint oversiktsbilde, for det er så stort. Men den kvinnelige gardisten i vaktbua var et fint motiv. Og der vart det tre bilder av henne.


Storkyrkan rett ved siden av det kongelige slott i Stockholm ser du under her👇
Wikipedia skriver:
Storkyrkan
, (eller Sankt Nicolai kyrka) er domkirke i Stockholms stift. Den ligger mellom Stockholms slott og Börshuset i Gamla stan. Den er Stockholms eldste forsamlingskirke og kan regne sin historie tilbake til Birger jarls tid. Kirken selv regner året 1279 som grunnleggingen av kirken ettersom dette er året den første gang er nevnt i skriftlige kilder.


Og når jeg først skriver om kirker og slott, setter jeg inn et bilde fra Norge sitt kongelige slott i Oslo, tatt på sjølveste 17.mai i år. Fotograf var forøvrig min datter, for hun var der i år med mann og barn. Eldste barnebarn og hun gikk i toget.
Fikk ingen 17.mai-bilder fra Norge i år jeg, for oppholdt meg som skrevet i Stockholm på dagen. Kom hjem sent på kvelden.
Du får innlegg senere om min 17.mai i Stockholm.
Bildene av det svenske slottet og domkirka vart knipsa den 16.mai.
Ellers kan du lese noen tidligere innlegg via linkene jeg har satt inn nederst.

Det kungliga slottet i Gamla Stan, Stockholm.
Da Barney vart servert vann på sølvfat.
Stockholm til vanns var stas
Den lange togturen østover

6 kommentarer
    1. Har fulgt med på bildene dine fra Stockholm. Må ha vært en flott tur. Ideen med tog dit skal vi jammen prøve..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg