Hvilke kriterier hadde jeg?

I juli 2019 hadde jeg et blogginnlegg hvor jeg nevnte 7 kriterier jeg hadde. Og angående hva?

For meg sjøl er det artig å se tilbake på noen av de tidlige innleggene mine. I hvert fall hvis de har relevans til livet mitt i dag. Fant et slikt innlegg som sagt. På den tida, for 4 år sida, var jeg veldig opptatt av boligsituasjonen min. Jeg hadde kjøpt og flyttet inn i en splitter ny leilighet på Hamar i juli 2016, og var godt fornøyd. Men så hadde det seg slik at jeg etter hvert likevel begynte å tenke på muligheten for å bo nærmere unga mine. Da skjedde det ting, og den prosessen skrev jeg mye om på den tida.
♦️
Her setter jeg inn det nevnte innlegget med de 7 kriteriene, og til slutt kan jeg oppsummere med hva som vart innfridd:

Det er viktig å ha KRITERIER når man skal skaffe seg noe. Det kan ofte være mye å velge i. Derfor har jeg en del kriterier når jeg skal KJØPE BOLIG.
Men hva er det som er viktig for meg?
Og ville du hatt de samme kriterier?

1. Størrelsen

Jo større leilighet, desto bedre, men det får da være grenser. Må jo innrømme at på dette punktet spiller økonomien inn også….

Jeg krever kjøkken, stue, bad og 2 soverom og gjerne en bod eller to.
Det bør helst være åpen stue/kjøkken-løsning, men ikke nødvendig.
Og jeg vil ha plass til spisestue sånn at mange kan sitte til bords..

2. Uteplass
Det må være balkong eller terrasse. Absolutt krav. Ville følt meg innestengt ellers. Om det skulle være litt gressplen i tilknytning til terrassen, ville det vært perfekt, men ikke nødvendig.

Tenk så lett å lufte krøllebøllen. Bare å ha på`n langlina og sitte i godstol`n, og han lufter seg sjøl. Høres fælt ut. Klart han skal få turene sine, men i nødsfall, hvis matmor skulle være dårlig……

3. Heis

Det må være heis hvis det ikke er på bakkeplan. Blir ikke yngre med åra.
Klarer fint å gå trapper nå, og har veldig godt av det, men hvis……

Skal jo ut på turer med Barney flere ganger om dagen også, så kunne jo fort ha blitt i for god form med all den trappegåinga…hehe….

4. Turområde

Jeg vil gjerne slippe å gå turer med bikkja langs trafikkerte veier. Bør i hvert fall være litt grøntområder i nærheten. Det finnes en del av det i hovedstaden også, vet jeg.

5. Hund tillatt!

Det må være tillatt med hund. Barney skal være med på flyttelasset så klart.
Et absolutt krav! Jeg har allerede vært på visninger hvor det i ettertid kom fram at husdyr absolutt ikke var tillatt. Så heretter sjekker jeg det nøye på forhånd.

6. Beliggenhet

Beliggenhet kan ofte koste. Vel og merke god beliggenhet. Nå har det seg slik at jeg har planer om å flytte fra provinsen til hovedstaden etter hvert (uvisst når), så da kan jeg ikke være for kresen på hverken det ene eller det andre.
Koster mer der inne, vet du……

Og slettes ikke kresen på beliggenhet. Men så har det seg sånn at jeg vil være i noenlunde grei avstand til barn og barnebarn, så da får vi se hva som byr seg i det området jeg har sett meg ut.

Noe har det allerede vært. Det har jeg skrevet om tidligere. Både visninger og budrunder. Men altså uten positivt resultat for meg.

HER har du forresten ett av de tidligere innleggene om emnet…

7. Bilen?

Jeg har nå en bil, som mange andre, og den er kjekk å ha når man først har blitt vant til den.
I Oslo er det heller ingen selvfølge at man får parkeringsplass eller garasje med på kjøpet av bolig.

På nyhetene i går fikk jeg med meg et innslag om at MDG gjerne vil redusere antall parkeringsplasser i gater for eksempel. Så det blir ikke noe bedre.

Derfor vil jeg gjerne ha en bolig som garantert er tilknyttet parkeringsplass.
Beklager det, MDG, men så kan det kanskje rettferdiggjøres med at jeg har el-bil?

 

Så altså….

Nå er det sommerferie og stille på boligmarkedet, og jeg foretar meg andre ting enn å sjekke Finn.no. Dessuten har jeg lagt inn søk på kriteriene mine, så får varsel når det skjer noe.

I mellomtiden storkoser jeg meg i leiligheta mi her og du ser av andre innlegg at puddelen og jeg har fint turområde å fråtse i langs Mjøsa…..

Ja, dette var i juli 2019. Åssen gikk det med kriteriene?

Jeg skal si deg at det gikk kjempebra. Ingen selvfølge da jeg var midt oppi prosessen. Ante ingenting om framtida og hvor jeg havna hen i Oslo, og om jeg i det hele tatt kom meg dit. Men jeg flytta inn til hovedstaden våren 2020.
♦️
Kriterie nr.1vart innfridd. Mindre leilighet enn på Hamar, men mer enn stor nok for Barney og meg.
Nr.2 vart også oppfylt. Bakkeplan er supert. Utgang til plen fra terrassen, og dermed også nr.3 i boks.
Nr.4 absolutt innfridd, over forventning.
Nr.5 sjølsagt innfridd. Ellers hadde jeg ikke flyttet hit. Barney må være med.
Nr.6 absolutt innfridd. Gangavstand til barn og barnebarn.
Den siste nr.7 vart også oppfylt. Bilen har sin egen carport med lader og det er i tillegg gjesteparkerkng her.
Konklusjonen blir da, at alle 7 punkter vart innfridd, og jeg er kjempefornøyd, og ikke minst veldig letta og glad for å være ferdig med det boligstresset jeg hadde på den tida.

 

 

 

 

6 kommentarer

Siste innlegg