Hvorfor jeg måtte plukke 40 blomsterslag

Det er så mange vakre vekster i naturen. Alle farger, former og størrelser. Jeg har alltid vært glad i blomster.  Både ute i naturen og i hagen og inne i stua.

Skogsfiol mellom blader og lyng i skogbunnen
Skogsfiol

 

Smørblomst ved en skigard på Domkirkeodden
Engsoleie eller smørblomst

Herbarium

Du vet sikkert hva et herbarium er?

Wikipedia sier:

Herbarium er en samling  planter som er blitt presset, tørket og merket med sine latinske navn. Slike samlinger med planter er veldig viktig for å studere floraen og hvordan den fungerer på forskjellige steder på jorden. De fleste land har store hebarier i botaniske museer. 

Jeg hadde også et herbarium. Jeg har det fortsatt. Ligger i en kasse i kjellerboden.

Ble laget i 4.klasse på barneskolen, så vidt jeg husker.

Eller var det et annet alderstrinn?

Hvordan foregikk det?

Jeg husker at jeg syntes det var en morsom oppgave. Var nok interessert i blomster allerede da. For jeg minnes også at det var mange som syntes det var et ork.

Nå skulle jeg hatt det foran meg for å kunne beskrive hvordan det var. Og ikke minst dokumentere med et bilde. Men det  blir for slitsomt å lete etter det.

Det var en papp-perm med knyting. Vet ikke om du klarer å se det for deg. Det var ikke en hullperm. Inni permen, eller folderen, kunne det legges A4-ark oppå hverandre.

På disse papirarkene limte jeg en planteart og skrev navnet på den. Mener det var sånn. Hvis dato og funnsted ble påført, var det jo veldig bra. Og ikke minst det latinske navnet.

Men før jeg kom så langt, måtte jeg ut i naturen å plukke blomster.

Og du kan tenke deg en midtsommerdag hvor du har tilgang på blomster i grøftekanter og enger. Det er veldig mange sorter!

Jeg lærte av søskenbarnet mitt

Alt ble ikke plukket på en gang.
Jeg husker spesielt en gang jeg var på besøk hos søskenbarnet mitt og vi gikk på blomsterplukking. Hun var et par år eldre enn meg og mye mer erfaren enn meg så klart. Jeg lærte mye av henne.

Fangsten ble lagt i press, en og en, for å bli flate. Og ikke minst skulle de tørkes.

Så egentlig var det fort gjort å samle 20-40 slag. Nå husker jeg ikke hvor mange vi måtte ha.
Hvis du er bortimot like gammel som meg og har vært med på noe sånt:

Husker du hvor mange vi måtte ha?
Det var sikkert likt på alle skoler.

Hvilke slag kunne det være i denne permen?

Jeg kan prøve å rekonstruere. Da blir det moro å finne igjen herbariet om en stund og sjekke opp mot dette blogginnlegget 😉
Jeg vil tippe at i hvert fall disse var med:

Hvitveis i skogen i april eller mai
Hvitveis om våren
  • Blåveis
  • Hestehov
  • Hvitveis
  • Løvetann
  • Ballblomst (bekkeblom)
  • Smørblomst (engsoleie)
  • Rødkløver
  • Hvitkløver
  • Prestekrage
  • Bjørk
  • Skogsfiol
  • Forglemmegei
  • Sankthansblomst (Jonsokblom)
  • Kattefot
  • Blåklokke
  • Hundekjeks
  • Ryllik

Se der, ja. Her ble det allerede 17 stykker i full fart. Alle disse er lette å finne.

Så klart at det da var overkommelig med 40  for ei lita jente med interesse for blomster.

Jeg vet ganske sikkert at jeg hadde alle disse. Men jeg kommer ikke på hva de andre er. Tror at jeg må lete etter herbariet allikevel. Nysgjerrigheten tar overhånd 😉

Ble plantelære senere også

Mange år senere, da jeg begynte å studere til å bli reseptarfarmasøyt, ble det plantelære igjen. Ett av fagene heter farmakognosi.

Det er læren om naturstoffer og naturprodukter som brukes som  legemidler, eller som brukes ved framstilling av legemidler.
En artikkel om dette kan du lese her: Farmakognosi, Store norske leksikon.

Det var litt mer avansert enn herbariet i fjerde klasse.
Men jeg vil si at å samle 40 blomsterslag, og så presse dem, var enda morsommere.

Konklusjon

Hvordan jeg fikk bruk for denne lærdommen fra de forskjellige alderstrinna, kan jeg komme tilbake til. Jeg har tenkt å skrive et innlegg om giftige og nyttige planter også.

Det kan være lurt å vite litt om hva vi omgir oss med.
Det er ikke alt som finnes i naturen som er like uskyldig.

Jeg har forresten et tidligere innlegg som jeg fikk assosiasjon til nå.
Barney som spiser svartsurbær.
Den er heldigvis spiselig.

Og fortsatt er det markblomster
Dette innlegget med bilder skrev jeg i oktober i fjor.

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Vi hadde også det der. Guttene laget fargerike herbarium med røde knytebånd til både seg og jentene i sløyden. Vi måtte samle 20 planter på barneskolen og 20 på ungdomsskolen. Husker jeg kjøpte gjennomsiktig kontaktpapir i bokhandelen og limte over de tørkede blomstene, for da holdt de så mye bedre. Mine planter ble lagt i press inni aviser, under steinplaten foran ovnen i stua, og noen tykke leksika fra bokhylla oppå. Løsningsorientert unge 🙂

      1. Bra! Takk for informasjon. Artig å høre. Om jeg brukte kontaktpapir husker jeg ikke. Finner det nok ut når jeg får rota fram mappa ;-)Og ja, det er sant! La plantene i aviser, så klart. Det hadde jeg glemt.

    2. Dette har jeg vært borti også. Har mine enda tror jeg. Husker ikke. Om de er her eller hos mamma. Artig oppgave og jeg klarte den med glans for var utrolig gøy. Lærte så mye. Og ut i naturen måtte man. Planter og blomster er gøy.

    3. Husker godt Herbarium’et 😀 Jeg må vel bekjenne at det var ikke det jeg hadde mest fokus. Ble vel i senere år litt mer fokus på blomster og sånt 😀 Flott beskrivelse og innføring 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg