Ikke avhengig av det, men…

Det har liksom blitt en vane. Må gjerne ha det hver dag. men kan klare meg gjennom dagen uten også. Best om morran og midt på dagen. Godt om kvelden, men da har jeg lagt ned forbud. Vil gjerne sove godt.

Og koffein er ikke et godt sovemiddel har det vist seg. Tvert i mot. Det er kaffe det dreier seg om i denne kryptiske, gåtefulle innledningen. Jeg har som sagt ikke vært av den kategorien mennesker som MÅ ha kaffe for i det hele tatt å komme i gang med dagen. Tar like gjerne en kopp te eller et glass vann eller juice.
♦️
Har god, gammeldags kaffetrakter, type Moccamaster, som jeg er veldig fornøyd med. Rutinen har blitt slik at hvis jeg koker kaffe om morran, lager jeg 4 kopper når jeg først kjører i gang hele styret med påfylling av vann, finne filter, ha kaffe i filter og skru på maskina. Tar den koppen jeg trenger til frokosten og heller resten over på en liten termos. Da har jeg kaffe til senere på dagen også.
♦️
Greit nok dette. Har funka, og funker fortsatt. Har jo lenge hørt om familie og bekjente som har kaffemaskiner med kapsler og kvern og slike fine ting. Tenkt at….jeg klarer meg med filterkaffen min. Dessuten er det fint med filter, for det gjør kaffen mer kolesterolvennlig, for å si det på den enkle måten.
Men blir jeg påvirka? Liker ikke å si det, men jo, faktisk.
♦️
Sett disse «nymotens» kapselmaskinene i aksjon, og ikke minst fått smake kaffen både hos familie og venner, og må innrømme at det så spennende og lettvint ut, og ikke minst smakte godt.
Begynte å Google. Fikk tips av sønn, datter og nabo angående eventuelt valg.
Fakta var:

  • Jeg skulle beholde min Moccamaster
  • Trengte ikke en avansert maskin.
  • Måtte ikke være for stor. Skal tross alt stå framme på kjøkkenbenken.
  • Skulle ikke være av de dyre sortene.
  • Ville ha kapsler, og ikke kvern, sjøl om kvern sikkert er best.

Hva skjedde så?

Joda, dro til nærmeste butikk som selger slike dingser, og prøvde å lete meg fram til hylla for kaffemaskiner. Gikk greit. Men der var de tomme for den jeg hadde googla meg fram til. Æsj. Kosta bare 999,- som var passende pris for ei maskin som bare skulle være supplement til kaffetrakteren, for variasjonens skyld.
Kjedelig å måtte velge en som var 2-3-4 ganger så dyr. Tomme hos grossist også, sa den hyggelige dama jeg traff. Og det sto beholdning NULL også på data’n hennes.
Heldigvis ga hun seg ikke og vi gikk sammen til hylla. Nederst, på gulvet, sto det en eske som kunne minne om min ønskede kaffemaskin. Tom? Neida. Var maskin inni der. Så bra! Flaks at hun dobbeltsjekka. Flink dame. Og jeg fikk kjøpt maskina mi, slapp å dra tilbake om et par uker når de skulle få igjen, og hun fikk sikkert retta opp lagerbeholdningen etterpå.

Åssen vart kaffen?

Etter å ha lest bruksanvisningen og foretatt renseprosessen med gjennomkjøring av vann, var det å teste vidunderet. Funka som bare det. Skulle bare mangle. Lettvint også, vettu. Kaffe på null komma niks. Og jammen var den god. Fulgte også med 14 kapsler med like mange forskjellige kaffetyper. Luksus for en gammeldags kaffetrakterbruker.
Vart mange kopper kaffe den første dagen. En god del mer enn vanlig forbruk. Men mest for at det var moro å kjøre maskina. Blir nok mindre etter hvert, og kanskje en jevnere fordeling av bruken…mellom den gamle og den nye.

Avskjedskaffe
Kaffe, kanelbolle, sol og uteliv

14 kommentarer
    1. Kjekt med kaffemaskin. Vi hadde en soø maltenkaffebønner, og veldig god kaffe.
      Men den gikk i stykker, og var såpass gammel at det bare var å kassere den.
      Det som var kjekt, var at vi kunne ta en kopp når vi hadde lyst på. Slapp alt styret med trakting, og eventuelt kaste det som ikke ble brukt.
      Men nå er vi tilbake til traktekaffe, for vi tok bare fram den gamle vi hadde, også bruker vi nescafé for enkelthetsskyld.
      Trakter vi, gjør jeg som deg, lager til 6 kopper siden vi er to 😉🙂
      Gratulerer med ny maskin ☺️

      1. Takk skal du ha. Den funker perfekt. Brukt den litt nå og veldig fornøyd. Vart litt mye kaffe i begynnelsen, for moro også da, skjønner du. Lettvint og godt🙋🏼‍♀️

    2. Gratulerer med ny maskin, jeg har en nesten lik din. Beste kjøpet ever. Kjempegod kaffe. Bestiller kaffe på nettet eller handler i Oslo. Trakter lite jeg nå. Kapselmaskin er best.

    3. Sikkert kjekt egentlig…..! Jeg har en Moccamaster til “store sammenkomster…..en rød en selvfølgelig……! Til vanlig bruker jeg bare ei lita presskanne! Klem 🥰

    4. Gratulerer med ny kaffemaskin 🥰 Jeg er nok av de som «bare må ha kaffe» for å få i gang kroppen. Byttet ut kaffetrakteren med en Senseo maskin, som brygger god kaffe med puter og som kan trakte om det er mange som skal ha. Ha en fin søndag, og kos deg meg god kaffe, klems 🤗

    5. Gratulerer med nymotens kaffemaskin.😀 Jeg er avhengig av kaffe om morgenen- ellers får jeg huevondt. Jeg har en ca 20 år gammel moccamaster. Når den tar kvelden før jeg se hva jeg gjør. Synes egentlig det er greit med filterkaffe…

      1. Takk. Henger nok litt etter på kaffefronten, for er vel ikke nymotens lenger😅 Men stas og nytt for meg. Og så smart og godt, da gitt. Moccamasteren min skal også få leve. Ekstra stas med denna nye i begynnelsen, da vettu. Men er visstnok sunnere med filterkaffe. Sånn kolesterolmessig🤗

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg