Jimmy, Tarte Flambée, Løyrom og Västerbotten😋


Så vart det en tur ut igjen, da. På by’n altså. Ellers er jeg mye ute…..UTE som i skogen og på sletta og slikt…..i natur’n.
Nabo E hadde en ekstra billett til en teaterforestilling, og da vi først skulle dra til sentrum, skulle vi ta oss en matbit et eller annet passende sted.
Det vart Jimmys mat- og vinbar på Grünerløkka.
Vi var tre stykker som dro av gårde med trikken, for hun hadde med seg sin søster.
Da vi kom til Jernbanetorget, tok vi turen opp til Løkka til fots. En forholdsvis varm og fin vår-ettermiddag gjorde at byen var fylt av mennesker, og det ble en koselig spasertur opp til Jimmys denne lørdagen.
♦️
Fikk litt storbyferiefornemmelse…..på grunn av kontrasten fra daglige skogsturer med Barney oppå der jeg bor.
Og så heldig jeg er som har begge deler så nært. Kun en kort trikketur mellom herlighetene.
Vi bestilte heldigvis pizza da vi kom fram til Jimmys.
Hvorfor heldigvis?
Vet jo ikke hvordan de andre rettene smakte?

Spiller ingen rolle, for pizzaen var super.
♦️
Jeg valgte en med bacon og sveitsisk gruyèreost.
Det var en tynn pizzza…..med sprø bunn, og de kalte den «Tarte flambee»….for det er det den heter. Uten gjær, og opprinnelig fra Alsace.
Altså egentlig en pizzalignende rett, og ikke en pizza. Kjempegodt.
♦️
Mens vi ventet på hovedretten, bestilte vi et par småretter som vi delte.
En skål med marinerte oliven…..de beste jeg noensinne har smakt.
En skål med svensk Västerbottenost, kremet med litt rømme(?), og løyrom ved siden av. Se bildet. Små, salte kjeks til å «måke» ost og løyrom med.
Den ost- og løyromkombinasjonen skal jeg jammen prøve hjemme en gang. Kjempegodt, og sikkert ikke all verdens vanskelig å få til.
♦️
Og så da?
Vi traska mette og fornøyde videre, eller rettere sagt nedover igjen mot der vi kom fra….da vi hadde gått av trikken🤗
Fortsatt like fint å gå i det trivelige været med yrende byliv rundt oss.
Målet var Oslo Nye Centralteatret nedi Akersgata.
Skriver mer om det besøket senere, jeg…..🙋🏼‍♀️


Hvor var jeg egentlig?
Verdens beste epleterte?…og litt mer…

10 kommentarer

Siste innlegg