Jubileum i dag, 22. april🎉

I dag, 22.april 2023, er det akkurat 3 Ă„r siden jeg flytta fra Hamar til Oslo.

De Ă„ra har gĂ„tt fort, og de har vĂŠrt fine, sjĂžl om det var koronapandemi ei god stund i starten😜
Det var sjÞlve flyttelasset som gikk denne dagen. Jeg hadde tatt over leiligheta noen mÄneder tidligere. MÄtte foreta noe oppussing blant annet.
♊
Men altsÄ 22.april. Spennende. Og husker datoen av andre Ärsaker ogsÄ. En av nevÞene mine har bursdag.
Det var fristende igjen Ä gÄ tilbake i blogghistorikken for Ä finne noe.
Jeg hadde slutta Ä  blogge pÄ denne datoen. Siste innlegget i min fÞrste bloggperiode var 10.april 2020 sÄ jeg nÄ.
Men jeg fant et relevant innlegg fra den tida jeg bestemte meg for Ă„ kjĂžpe. Det ble skrevet 30.oktober 2019. Og det har jeg kopiert inn under her:

Endelig lĂžsna det!
Jeg hadde et innlegg tidligere i dag om boligjakten min. Ett av mange innlegg opp gjennom. Men i dag er det endelig noe Ă„ fortelle. Noe nytt. Jeg ymta innpĂ„ om det, men ville komme tilbake med resten senere. For at innlegget ikke skulle bli for langt. NĂ„ er det blitt senere 😉

Jeg har sletta sÞka mine pÄ Finn.no

Her er forresten innlegget fra tidligere i dag:

Du ble lovet oppdatering nÄr ting skjer


Da fortsetter jeg historien.
Det har faktisk skjedd noe. Og egentlig litt stort. Alt er relativt, men tatt i betraktning all jobbinga med visninger og budrunder fra tidlig i vÄr, er dette stort!

Sikkert ikke stort, sett fra andres synsvinkel. Men for meg blir det sÄnn.
Sletta sÞka mine pÄ bolig inne pÄ Finn.no i dag.
Hvorfor det? Ombestemt meg angÄende flytting? GÄtt lei?

Var nok litt lei av hele opplegget, men sÄ skjedde det noe



En ny sjanse

Tror jeg tar det i detaljer. Hold ut 😉

For er litt snÄlt det hele. Blir slik nÄr en har en avslappet innstilling til noe en har Þnska alt for lenge, og nesten gitt opp.

Det poppa opp en melding fra Finn.no som passa bra til mine valgte kriterier.

Det skjer hver dag. Men jeg sletter eller ignorerer, enten fordi de ikke er helt etter Þnsket, eller at jeg egentlig har satt hele boligprosjektet pÄ vent til vÄr/sommer.

Det var angitt 2 visninger pÄ denne. Dro ikke pÄ dem. Ikke interessert nok til Ä ta turen enkomst til Oslo.

Men bÄde beliggenhet og leilighet var inner-tier, om jeg kan kalle det noe slikt.

“Venter til sommeren uansett”, sa det oppi hue mitt.

Likevel ba jeg om salgsoppgave pÄ nettet, og ba om info via sms om bud. Kjekt Ä se hva leiligheter selges for, uansett. Gjort det flere ganger i Är.

I tillegg meldte jeg forkjÞpsrett i OBOS. Har ikke sÄ veldig lang ansiennitet, men ingen forpliktelser med Ä gjÞre det, har jeg lÊrt meg.

Det ble ingen bud. Fikk i stedet en melding fra megler et par dager senere om at det ble ny visning.

OK. Fortsatt ikke veldig interessert. Men det viste seg at jeg tilfeldigvis skulle til hovedstaden akkurat denne dagen, i bursdag. SÄ da stakk jeg i full fart innom visningen for Ä se litt, og skaffet meg papirutgaven av prospektet. Kjekt Ä ha.
La forresten det igjen hos familien i Oslo fÞr jeg dro hjemover. De skulle se litt pÄ det.

Budrunden og forkjĂžpsretten

Dagen etter visning pleier det Ă„ brake lĂžs med bud. Det kom ett bud, under takst. Og ett til som var en del hĂžyere.

Jeg forholdt meg i ro. Med forkjÞpsrett kan jeg det. Utfordringen er at det kan vÊre mange foran meg med stÞrre ansiennitet. Jeg hadde tilfeldigvis fÄtt vite at det var 3 stykker. Fortsatt rolig.

Jeg var ikke veldig tilgjengelig pÄ telefonen sÄnn i tolvtida pÄ formiddagen. Jeg holdt pÄ med oppdatering av telefonen min. Og det tok sin tid.

SĂ„ du skjĂžnner at jeg ikke var helt PÅ. Skulle bare se hva den gikk for. NĂ„r jeg hadde vĂŠrt sĂ„ lunken og tilbakelent helt fra salgskunngjĂžringen kom, regnet jeg i hvert fall med at ingenting skjedde for meg.

Ja, jeg var sÄ lunken at jeg faktisk hÄpet at de ikke skulle ringe fra OBOS og fortelle meg at de foran meg pÄ lista, med hÞyere ansiennitet, hadde trekt seg.

“Skal ikke ha bolig fþr til sommeren”, malte det oppi hue mitt.

Var ute pÄ tur med bikkja. SÄ ringte det. OBOS!
Det var blitt min tur til Ă„ bestemme om jeg ville ha boligen eller ikke!
Tjohei
..hva gjÞr jeg nÄ?

Hjelpe meg!

Hvor lang frist fĂ„r jeg? 30 minutter. Enda mer “hjelpe meg!”

(NB! Var nok litt interessert i og med at jeg ikke sa nei med en gang?)

MĂ„tte ringe ungdommene i Oslo. Alle tre.
Heldigvis svarte de etter hvert, eller ringte opp igjen. SjÞlsagt pÄ jobb alle sammen klokka kvart over to.

Ringte dama hos OBOS og ba om lengre betenkningstid. Snill, hu. Fikk 1 time pÄ meg, fÞr hun eventuelt mÄtte ringe neste person pÄ lista.

Og hva tror du at jeg svarte?

Jeg svarte JA! SÄ nÄ har jeg kjÞpt meg leilighet i Oslo i det omrÄdet jeg helst vil bo der inne.
Ungdommene gratulerte via meldinger, og ringte meg senere pĂ„ kvelden og lurte pĂ„ om jeg var i sjokk, eller angret 😉

“Kan hende at jeg er i sjokk”, sa jeg. “Vil vise seg i morgen, kanskje.”

NÄ har det gÄtt 2 dager, og jeg fÞler fortsatt det samme. Er rolig som skjÊra pÄ tunet, og gleder meg over at det endelig er over med den boligprosessen.

Det er nok fordi jeg har jobba sÄpass mye med det ved hver visning og budrunde gjennom Äret.
Bodde nesten pÄ hvert sted, vettu, fÞr jeg tapte og tapte og
.
Ikke lurt kanskje, men min mÄte Ä jobbe pÄ. Gjorde meg skikkelig godt kjent med hver leilighet og hvert omrÄde.

Det nifse nĂ„ kan kanskje vĂŠre at jeg pĂ„ langt nĂŠr har sett SÅ nĂžye pĂ„ DENNE leiligheta.
Men fikk en god fþlelse og mener at vi sjekka nok. Tvitvi
.

En annen ting er at overtagelsedato og pris overfĂžres fra den som la inn det hĂžyeste budet.
Er slik nĂ„r boligen “blir tatt” pĂ„ forkjĂžpsrett.

Vedkommende hadde satt Þnsket inflyttingsdato til uti april, og det fÞlte jeg var godt. Bedre tid pÄ meg. Bare supert!

Skal jo selge en bolig her ogsÄ.
Det blir en ny prosess. Og ikke liten heller.
Rydding, pynting, vasking, styling og fotografering. Og ny vasking, styling og rydding fÞr visning nÄr den tid kommer.

Du fĂ„r sikkert mulighet til Ă„ lese om den prosessen ogsĂ„. Hvis jeg fĂ„r tid til Ă„ blogge om det, da 😉

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. God morgen – ja husker dette her om boligjakten din…Og flytteprosessen og alt.
      Du skriver bra, for man husker hva du har skrevet. Ikke alle har den egenskapen…
      Gratulerer……………OSLO.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg