Meny på nyttårsaften nå 🤔❓og før☺️…..


Snart nyttårsaften igjen.

Enda en kveld med tradisjoner, men ikke fullt så mye som julaften. Ikke hos meg. Men selskap?

Kan ikke huske at jeg har vært alene noen nyttårsaften.
Da skal du liksom også være sammen med familie eller venner.
Akkurat som på julaften.
Heldige er vi som har mulighet til det🙏🏻☺️

Det er som regel litt ekstra god mat og drikke begge kveldene.

I motsetning til den 24. hvor jeg alltid har spist ribbe og pølse og multekrem, har det vært «lovlig» å variere på årets siste kveld, har jeg erfart.

Kalkun har vel vært det mest hyppige opp gjennom, med diverse tilbehør.
I min barndom hadde vi faktisk ribbemiddag både julaften og nyttårsaften, så vidt jeg kan huske.

Dette var på 50- og 60- tallet, og vi spiste jevnt over mye gris.

Foreldra mine kjøpte 1/2 gris til jul, og brukte stort sett alt på den.
Så i løpet av året vanka det lungemos, sylte, ribbe, koteletter, medisterkaker, hvit pølse, innmatpølse, blodpølse, blodklubb, blodpudding, skinkestek og spekeskinke. Og sikkert mye mer som jeg ikke husker.

Ble laget kraft av beina, og tarmene ble brukt til pølsene.
Så ja, alt ble brukt👍

Så vart det mindre grisemat etter hvert.
Det ble mer variasjon. Vi spiste sjølsagt fisk og pannekaker og slikt også.
Det var ikke bare gris i barndommen🐷

Og i år da?

Vet du, at i år aner jeg ikke hva jeg kommer til å spise til middag på nyttårsaften.
Er nemlig bedt bort til en nabovenninne, hvor også en annen nabovenninne kommer.
Tror det blir koselig. Alle tre har hunder, og de firbente skal være med👍

Menyen vet jeg ikke helt, men det har blitt ymta innpå om en gryterett😋

Gleder meg. Det blir sikkert både koselig og godt, for de 2 naboene mine er skikkelig trivelige, og bikkjene våre går godt sammen de også🙋🏼‍♀️😀🎆

Her er et innlegg fra desember 2018 hvor jeg også snakker om mat julaften kontra nyttårsaften.

 

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Koselig å bli invitert bort. Deilig å få maten servert! Jeg skal jobbe, og lage nyttårsmat på jobb. Om jeg hadde hatt fri hadde jeg feiret alene. Har gjort det flere ganger, og synes ikke det er trist. Er livredd for fyrverkeri. Men er ferdig på jobb kl 19, så da rekker jeg å gå i dekning før den største stormen! 🙂

      1. Ja, blir koselig å komme bort på middag👍 Og du skal jobbe☺️ Da gleder du andre med god mat i morgen, da, der du jobber👏 Jeg har aldri prøvd å være alene på nyttårsaften, men hadde sikkert gått greit med meg også🤗 Fyrverkeri er hverken bikkja eller jeg redd for heldigvis, men unngår å oppsøke det. Holder oss inne. Ha en fin jobbedag, og godt nyttår🙋🏼‍♀️

    2. Mattradisjoner ja…. julaften er lissom spikra – med ribbe, medister og pølse! På nyttårsaften har det alltid vært litt forskjellig – alt fra kalkun til pizza eller gryterett lissom….! I år og i fjor har jeg faktisk vært hjemme aleine – det fungerer utmerket! I år er det ost og kjeks på menyen – det er en favoritt her! Kos deg med kvelden og maten – godt nytt år og god klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg