Mine og andres kirsebærhager

Jeg har vært på kirsebærplukking i andres hage. Og måtte jeg snike meg til det i regnværet mens de var borte?

Jeg hadde en gang et tre….

Jeg hadde kirsebærtre en gang. Det var den gang jeg hadde hage. Der var det ett kirsebærtre og ett epletre, som vi hadde planta sjøl.

I tillegg hadde vi både bringebær, solbær, stikkelsbær og rips av type bærvekster.

I neste hus jeg bodde var det også et kirsebærtre.

Min far hadde også et tre

Mor og far hadde også kirsebærtre i det siste huset de bodde.
Fram til jeg var 13 år hadde jeg ikke kirsebærtre i hagen.

Så det ble litt eksotisk og fint da vi fikk det. Og godt…..

Så har det vært perioder hvor jeg ikke har hatt det.

Eget tre altså. Nå har jeg det heller ikke. Bor i fjerde etasje . Kunne sikkert hatt et lite tre i en kasse her oppe, men det kan aldri bli så stort som det helst bør være. Så det blir nok ikke noe av.

Jeg må klare meg med blomstene, POTET-plantene, det lille oliventreet og det rare villskuddet som kanskje blir et tre hvis det får stå lenge nok.

Det siste kan du lese om HER, for å skjønne hva jeg mener.

Men nå har andre i familien fått kirsebærtre

De har til og med to! Og jeg tror jammen det er forskjellige arter også.
De modnes til forskjellig tid, og det ene har lysere bær enn det andre.

Les forøvrig mer om kirsebærtrær  under her:

Plantasjens artikkel om kirsebærtrær.

Det er så mye kirsebær på de to trærne, at det var fritt fram for meg å plukke.

Høyt henger de…og våte er de….

Litt sure er de også, men nå var de mest våte.
Jeg hadde bestemt meg for å plukke med meg litt hjem. Men jeg fikk ikke somlet meg til å gjøre det før styrtregnet kom. Da måtte jeg gjøre det, hvis jeg i det hele tatt skulle få med meg noe.

Det var rett før jeg dro hjem. Og jeg hadde fått lov! Det var mer enn nok å ta av.

Det er moro å plukke kirsebær, i forhold til solbær, rips og bringebær. De er store, og jeg fylte fort opp en passe mengde.

Og hva gjør jeg med kirsebærene?

Det er lenge siden jeg plukket kirsebær sist. Så det er fint å ha 3 kg i hus igjen. Ikke veldig mye, men det er såpass at jeg kan lage noe av dem 🙂

Enda er dette bare en liten brøkdel av det som er igjen på trærne deres. Så de får mye å jobbe med!

Min kirsebærhistorikk forteller om syltetøy og likør.

Det er hva jeg brukte dem til før, da jeg hadde eget kirsebærtre.

Likør er veldig godt, men da må jeg kjøpe ren sprit….

Jeg tror det blir syltetøy denne gangen.

Utfordringen med kirsebær

Det er en hake. Riktignok er de sure. Det kan jeg gjøre noe med. Det finnes sukker.

Det som er utfordringen: steinene!

Jeg hadde en gang en maskin, type manuell, som ordnet dette. Men hvor er den?
Sikkert solgt på et av mine mange garasjesalg en gang. Hadde ikke bruk for den lenger da jeg ikke hadde kirsebærtre! 😉

Har et mindre verktøy som også kan brukes. Arvet etter min far. Men hvor er det? Skal lete litt….

Ellers blir det å ha på seg stygge klær og forkle og klemme i vei, bær for bær, og fjerne stein.

For det er både skummelt (for tennene) og irriterende, med steiner i syltetøyet.

Et annet alternativ er å koke opp bærene til de er møre. Da vil steinen komme seg ut av bæra og forhåpentligvis flyte opp. Eller den vil i hvert fall svømme fritt omkring i kirsebærmassa oppi kasserollen.

Og da må jeg fiske stein!

Egentlig hadde det vært mer fristende å lage kirsebærsaft, for da kan jeg sile vekk hele steinproblemet 😉

Men syltetøy er så godt!

Så nå er det bare å sette i gang!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Kissebær er bra dersom du har vondt for å sovne. Inneholder mye av melantonin også kalt kroppens søvnhormon. Juice og rå er best.

    2. Det Atle forteller var ikke jeg klar over, men jeg lærte noe nytt i dag 🙂

      Håper du får brukt kirsebærene til noe nyttig 🙂

      Selv klør det i munnen når jeg spiser kirsebær og moreller, så jeg prøver å holde meg unna.

      Ønsker deg en kjempefin onsdag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    3. Ja det er en utfordring med steinene heheheh jeg har av og til frosset ned kirsebær og tatt opp og laget saus til is og kaker av de og da er det alle de steinene som må plukkes da 🙂 hihihi

      1. Laget syltetøy i går. Steinene ble der de har vært, inni bærene 😉 Så får bare spise og spytte 😉 Prøvesmakte i går kveld. Krokanis hadde jeg i fryseren. Kjempegodt. Gikk greit med steinene også….bare en har ei skål til dem ved siden av 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg