Se det villskuddet!

Villskudd er det nå vel egentlig ikke. Det kan egentlig betraktes som ugras i balkongpotta. Men så er det sånn at jeg ikke liker å ta livet av planter, så da fikk denne en sjanse.

Ugras

Ikke misforstå. Jeg kverker med letthet ugras, selv om det kan være en vurderingssak hva som er det.

Definisjonen på ugras må vel være noe som er der det helst ikke skal være. Så i de sirlig anrettede balkongnpottene mine, vet jeg godt hva som er ugras og ikke.

Den spede begynnelse

Før balkongplantene i det hele tatt var påtenkt i vår, så jeg denne raringen i potta. Den hadde overvintret. Eller i hvert fall frøet. Den begynte villig å spire, og jeg så at det ikke var et av de vanlig ugrasslaga, så lot den av nysgjerrighet få en sjanse til å leve, for å se på utviklingen og etter hvert identifisere den.

Jeg kunne jo alltids avlive den senere på året, hvis den ble for brysom.

En venn i potta

Jeg plantet en gul sommergeorgine ved siden av den, for den var så liten og ensom i potta. På en måneds tid har den vokst seg så stor som på bildet. Og dette er ikke noe vanlig ugras. Sant nok. Det er begynnelsen på et tre!

På turene i skogsområdene rundt her har jeg prøvd å lete etter lignende trekk. Hvem og hvor er opphavet?

Hvordan havnet den her?

Det er artig å filosofere over naturens formeringsvilje. Alle prøver å spre sine frø vidt omkring, og noen satser på vinden. Denne har nok havnet her på den måten, og er den ene heldige av mange tusen frø som får leve opp (enn så lenge).

Oppfører den seg pent, skal den få overvintre. Så spørs det om den tåler det. Går det bra for den, vil den vel være et par meter høy i løpet av neste sommer.

Og hva er det?

Det er noe jeg antar. Men jeg må finne ut hva slags tre det er!
Har ikke blitt helt enig med meg selv ennå, og har heller ikke gjort mye forsøk på å finne det ut heller.

Jeg vet hva det ikke er: lønn, bjørk, osp, bartre (!), rogn, bøk….
———————-
Nå har jeg tatt en pause og Googla.
Det må være selje…tror jeg.

Eller hva tror du?

“Moro” hvis den skulle få lov å vokse seg stor 😉
Den kan bli opptil 20 meter høy og bli 80 år!

Skal få lov til å vokse til den ikke har plass i potta. Da får jeg omplassere den. Har ikke hjerte til å drepe denne livsvillige planta……..

Du får sikkert rapport og nytt bilde på senhøsten.

Hvis du vil lese mer om balkongplantene mine, kan du se HER.

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Det er artig med sånt som frør seg av og til ja. Jeg har selv en busk som er en hageplante, som har kommet hit via vinden eller en fugl eller noe sånt. For jeg har aldri plantet den, men jammen skal den få være her. Det er bare fint med gratis hageplanter 😉
      Det blir spennende å følge med på treet ditt 🙂 Jeg har en app som heter plantsnap. Den har vært uvurderlig når jeg har fundert på planter jeg kommer over i naturen og i hagene til folk 😉 Man tar et bilde, og så begynner appen å søke i sitt rikholdige arkiv, og vipps kommer det opp forslag til hvilken plante man står foran 🙂
      Lykke til med treet ♥

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg