Mitt forhold til musikk-korps….


Jeg skrev om et skikkelig vårtegn i går: bjørka som spretter, men dette er også et vårtegn for meg. Det er slutten av april og det første musikk-korpset er ute på øving i fri luft. Her om dagen kom de forbi hos meg. Er ikke sikker på hvilket korps det var, for de hadde ikke uniformer. Men uansett var det skikkelig stas med musikk i gata. Og de hadde tamburmajor👏 Tydeligvis en russejente som hadde det oppdraget. Så det på klærne.
♦️
Flinke var de også, så i god rute til første oppdrag på 1.mai. Alle har vel et forhold til korpsmusikk på en eller annen måte.
Jeg har aldri spilt i korps. Men skulle vel ønske at jeg hadde gjort det. På Hamar ble det arrangert Janitsjarfestival for noen år tilbake. Det var alltid stas å se /høre på alle korpsene i forskjellige parader gjennom byen. Mange utenlandske korps var også til stede. Særlig militærkorps. Og på slutten av festivalen var det faktisk en Military Tatoo på Hamar stadion.
♦️
Begge barna mine, datter og sønn, vart meldt inn i skolekorps da de var store nok til det. Den ene spilte klarinett og den andre trommer. På grunn av at vi fikk dem inn i dette, måtte vi som foreldre sjølsagt bidra i diverse dugnader og verv opp gjennom. Interessant det også, så det vart sosialt for både barn og voksne.
♦️
Men nå for tida nøyer jeg meg med å nyte korpsmusikken i gata mi  og eventuelt andre steder. Vet ikke om det blir korpsmusikk 17.mai på meg i år, for det er mulig at jeg skal på en utenlandstur😉
Det kommer jeg nok helt sikkert tilbake til uansett…..
Her er gårsdagens vårtegn:
Der vettu, like artig hver gang.

 

 

4 kommentarer
    1. For meg er det å høre og se korpset i april/mai det aller største vårtegnet, og jeg blir både rørt og glad når de kommer forbi. Her hvor jeg bor har vi to Janitsjar korps, Oppsal og Østensjø, som begge er dyktige. Det er nok sistnevnte som ligger mitt hjerte nærmest ettersom jeg gikk på Østensjø skole 😊 Ønsker deg en fantastisk Søndag og Valborg, klems 🤗

      1. Ja, veldig vårtegn for meg også. Fortsatt god søndag🙋🏼‍♀️ Og så nevnte du Valborg. Googlet og så at det er natt til 1.mai. Det var jeg faktisk ikke klar over☺️ Takk🙏🏻

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg