Nå er DEN dagen her igjen….

Vårjevndøgn kalles det. Og den dagen er akkurat i dag. Varierer litt fra år til år, men omtrent samme dato. Jeg har skrevet om det før. Faktisk 3 blogginnlegg fant jeg i historikken om dette emnet. Jeg setter inn linker til de opprinnelige blogginnleggene under her.

Nå er endelig det døgnet her.
Forvirring?
Dag = Natt

Et utklipp fra ett av innleggene jeg linker til:
Jeg har vært rimelig stolt over å være så nerdete at jeg vet hvorfor påskemorgen kommer når den gjør. Du skjønner kanskje ikke hva jeg mener? Jeg kan forklare litt bedre.

De som ser det fra et kristent synspunkt, vet at Jesus sto opp fra de døde første påskedag. Dette er barnelærdom. Om påstanden er riktig, går jeg ikke inn på her.

Som du vet, så faller ikke den søndagen som kalles første påskedag på samme dato hvert år. Det i seg selv er jo litt rart. Vi feirer oppstandelsen på forskjellige datoer fra år til år.

Den vitenskapelige forklaringen er mer fascinerende. Og den regla har jeg lært meg, og skryter av at jeg kan 😉

“Første påskedag faller på første søndag etter første fullmåne etter vårjevndøgn”.
♦️
«Store norske leksikon» sier dette om vårjevndøgn.

Og et lite utdrag fra denne artikkelen:

«Vårjevndøgn er ett av to årlige jevndøgn hvor dag og natt er like lange, og inntreffer vanligvis 20. eller 21. mars.

Vårjevndøgnspunktet inntreffer når Solen i sin bane (ekliptikken) krysser himmelekvator fra sør til nord.»

6 kommentarer

Siste innlegg

Follow