Om eple-regle, chutney og Wenche…….

Barneregla om frukten. “Epler og pærer de henger på trærne, og når de blir modne så faller de ned…..1,2,3….”

Modent….

De faller ned av seg sjøl hvis de ikke blir plukket.

Hvis jeg hjelper til med å dytte på trestammen og riste i grenene, kommer de ned i full fart.

Hvis de er modne.

Men skal jo helst plukkes med forsiktighet rett fra treet……

En fin tid nå med innhøsting av frukt og grønnsaker.

For den som har hage.

Sjøl har jeg balkong, takterrasse, eller hva jeg skal kalle det.

Der er det mest blomster.

Men så har jeg de potetplantene som jeg har skrytt av tidligere.

Sikkert snart klare for innhøsting de også. Det er fort gjort.

Er vel kanskje 6  planter. Og forhåpentligvis noen flere poteter under jorda enn de jeg satte. Klikk gjerne på det blå ordet over her for å lese 😉

Og fangsten ble…..

Jeg fikk epler og plommer i helga.

Helt gratis.
Fra en hage. Nyplukket.

Men ikke pærer.
Plommer er en meget god erstatning for pærer.

Det kunne like gjerne vært: “Epler og plommer de henger på trærne…..”

Skal jeg bare spise dem, eller lage noe av dem?

 

Jeg kunne ha fått masse, men tok med bare en passe stor pose av hvert slag.

I dag tidlig så jeg på God Morgen Norge på TV2 og fikk tips av Wenche.

Det passet veldig bra for meg at hun laget eplechutney akkurat i dag.

Jeg har sjøl laget det en gang, for mange år siden.

Jeg liker veldig godt chutney.
Kjøper noen ganger ferdig.

Da blir det ofte sterk mangochutney.

Veldig godt til kjøtt- og fiskeretter.

Jeg får ikke linket til Wenches oppskrift nå, men under her ser du en annen oppskrift.

Eplechutney-oppskrift har også Matprat.no.

Jeg kan jo lage både eplekake og plommepai også. Må bare ta meg tid til det. Kanskje gjøre det i stedet for å blogge?

Da kan jeg ta det igjen senere med et innlegg om eplekake og plommepai, og ikke minst eplechutney 🙂 Nå legger jeg skikkelig press på meg sjøl……;-)

 

 

 

16 kommentarer

Siste innlegg