Om grønn kjole, grønt vann og badeforbud!

Lang, flagrende, grønn kjole har jeg på meg nå om dagen. Det er nær 30 grader i skyggen og skikkelig sommer. Og jeg har ennå ikke bada i Mjøsa. Men nå er den også blitt grønn…..

Og jasså, Mjøsa er grønn?

Riktig. Det har ikke klikka for meg. Ikke hele Mjøsa er grønn. Bare deler av den. Jeg så antydning til det for noen dager siden nede ved stranda der Barney og jeg ferdes. Trodde først det var blomsterstøv.

Men i dag var det blitt verre. Se bildet.

Så står det i avisa at andre har observert store mengder med grønt “støv”.

Blomsterstøv er ikke farlig.

Men så viser det seg å være de såkalte blå-grønne algene som sprer seg med rekordfart i varmt  ferskvann.

Ja, for det er badevann i Norges største innsjø nå om dagen, med denne heten.

Badevann er det nok ellers også, og gjerne hele året, for de som er mest tøffe.

Men nå er det bra temperatur for meg.

Når jeg endelig ser muligheten for å ta meg en dukkert, blir Mjøsa grønn og udelikat.

Ja, da fant jeg en unnskyldning for å slippe badinga denne gangen også 😉

Du kan lese et tidligere innlegg om mine badevaner HER.

Mer om det grønne vannet….

Det er såkalte blågrønne alger, skulle det vise seg. Nå har de tatt vannprøver for å finne ut om de er av det giftige slaget.
Seniorforsker hos NIVA, Anne Lyche Solheim sa til lokalavisa Hamar Arbeiderblad:

Algene som er oppdaget, kan potensielt være giftproduserende. I verste fall kan det være dødelig for mennesker og dyr. Inntil prøveresultat foreligger over helgen, advares mot bading der vannet er grønt.

Alle innbyggere i vår kommune har fått SMS om saken også.

Men det er mange steder i den store Mjøsa hvor man trygt kan bade. Der det ikke er grønt.

Og de presiserer at det ikke går ut over drikkevannet vårt, for det tas opp fra dypet, og dessuten renses det.

En artikkel i Teknisk Ukeblad tar opp samme tema.

Den grønnkledde

I dette tilfellet er det meg. Jeg liker fargen grønt både  på klær og interiør. Så det blir en del grønne innslag.

Det mest behagelige plagget jeg har for dette været, er en lang bomullskjole med grønt mønster. Flagrende, lett og god å ha på. Den bruker jeg hjemme og på tur med bikkja  for tiden.

Den blir nok dynka med svette både en og flere ganger, men så lenge den ikke lukter vondt, bruker jeg den et par-tre dager før vask.

Jeg tror at jeg må besøke en butikk snart og finne noe lignende. Da kan jeg bytte litt oftere 😉

Løst og ledig er tingen nå i denne sommervarmen.

Jeg har også et grønt plagg som er enda lettere og ledigere. Det bruker jeg når jeg en sjelden gang forviller meg ned til en strand for å bade eller vasse 😉

Vi må vente

Men nå må vi altså vente med å bade.
I hvert fall nedpå der som Barney pleier å bade, 3 minutters gange fra hjemme.

Det kan jo hende at Mjøsa blir friskmeldt på tirsdag.

Og ellers:

Det bør ikke være enten/eller.
For å presisere:

Det er dumt hvis vi må velge mellom varmt, grønt vann og kaldt, klart vann.

Varmt og klart er det beste alternativet!
Og dette ordner seg nok!

 

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Så synd, håper det ordner seg snart for dere. Flott innlegg. Lest om dette jeg også. Skummelt. Du får shoppe litt kjoler som Frodithen 🙂 Fin den du har da.

    2. Uffda,, slike varsler er slett ikke noe hyggelig.. og i alle fall ikke når graderstokken krabber rundt 30 grader 😀 Krysser og håper det ordner seg 🙂

    3. grønt vann er ikke delikat nei,da ville jeg ventet :=) en behagelig kjole finner du på europris,salg på dem nå så du får den for en 100 lapp,jeg har 2 stk og liker dem godt ,det er one zice på dem så den passe helt sikkert om der er flere igjen på butikken :=)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg