På leting etter luft😤

Å lete etter luft er det ikke så ofte jeg gjør.

Lufta er for alle, og lufta er gratis, heldigvis.
Også når bilen trenger luft.

Jeg lufter jo bilen rett som det er, men det er ikke slik luft.
Dekkene vil også ha luft.

Og de nesten skriker etter luft når de trenger det.
I dag gjorde de det.
Sier heldigvis ikke noe, men viser meg på dashbordet at NÅ er det tid for luft.

Var ute og kjørte i et annet ærend da varselet kom.
Stygt syn med varseltrekant på displayet og visning av lufttrykk i hvert hjul.
Veldig grei beskjed. Og fint at jeg får vite, for ellers hadde jeg vel kjørt ALT for lenge med lite luft i dekka.
Absolutt ikke flink til å passe på slike tekniske ting.

Kjørte til den bensinstasjonen jeg pleier å fylle luft.
Bruker forresten ikke slike «stasjoner» ellers, for har elbil.

Nei😫 Der var slangen ødelagt.
Gikk inn for å varsle. De visste om det. Hadde ikke rukket å reparere.
Sjøl om det sikkert ikke var krise med lufttrykket, måtte jeg kjøre til en annen stasjon.
Heldigvis ikke langt unna.
Fikk ordna det.
I tillegg var det et ganske så moderne system der, som jeg ikke har sett før.
Kunne jo ha tatt bilde😌

  • Stille inn ønsket lufttrykk på knapper ved siden av en skjerm på veggen.
  • Sette slangen på dekkventilen.
  • Og vente
  • Først sjekket maskina lufttrykket i dekket, for så å fylle på luft til ønsket lufttrykk.
  • Da stoppet den, ga en lyd fra seg og det sto «end» på displayet.

Fine greier. Jeg kunne bare sjå på. Og vipps👍
Måtte fjerne slangen fra ventilen, da😂

Så var det bare å kjøre hjem med riktig lufttrykk i dekka.

Mottoet mitt: «Aldri så galt at det ikke er godt for noe», gjaldt nå også.

Neste gang drar jeg rett til DEN  bensinstasjonen når bilen, eller dekka, trenger luft. For detta var lettvint👍🙋🏼‍♀️

Under her kan du lese om da bilen min trengte ganske mye mer hjelp:

DER FORSVANT BILEN

 

 

 

8 kommentarer
    1. Så smart, aldri hørt om..
      Synes sånt er vanskelig jeg og må alltid ha hjelp…av ungene eller der jeg bytter dekk.
      Jeg har gammel bil og ingen varsling…

    2. Så greit at bilen «sier» i fra. Jeg er helt analfabet når det gjelder luft i hjul, tror aldri jeg har gjort det :o… Fått hjelp, kanskje litt flaut…

    3. Aldri så galt at det ikke er godt for noe er et veldig fint motto! Jeg bruker det ofte 🙂 Lag deg en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg