På siste verset

Det er nyss før nå….

Stakkars georginer. Det er ikke greit å være dem for tida. I går var det minus 0,5 grader da jeg sto opp. Kan nok ha vært en grad eller to kaldere i løpet av natta. Gadd ikke å sjekke på Max/Min-termometeret. Har et annet «måleinstrument» for om det er kulde- eller varmegrader ute. Georginene mine. Har bare to i år. Og de er gule. Vart slik i år. Velger ofte gule blomster.
♦️
Den ene står i et bed ved inngangen og den andre i ei potte i samme område. Du ser dem på bildene. Hvorfor jeg bruker dem som instrument på kuldemåling? De tåler ikke kulde. Jeg ser at noen georginer hos naboene har «tatt kvelden» allerede, så har kanskje vært litt lunere der mine er så heldige å befinne seg.

Georginer er følsomme for frost og klarer ikke å overvintre i bedene. De må i stedet graves opp og oppbevares på et frostfritt sted. Den første frosten pleier å komme i oktober i mesteparten av landet. Da har georginene gjort sitt for sesongen (Nelsongarden)
♦️
Jeg tar ikke jobben med å oppbevare knollene til neste vår. Har ingen plass å ha dem for tida heller. Kjellerboden er midlertidig borte på grunn av oversvømmelsen som var. Kjøper heller nye planter til neste år.
Hvis du ser nøye på det nederste bildet, kan du observere at noen av toppbladene har kjent på kulda allerede. Spennende å sjå hvor lenge resten holder stand. De er jo fortsatt så vakre, så det er trist at de plutselig dør. Mange knopper er det også, så livsvilje er det absolutt. Derfor ekstra trist å vite at de snart er borte.
♦️
Jeg har skriverier om sommerblomster i høsten fra tidligere også. Her er ett fra 2018 hvor jeg tydeligvis syntes det var stas at sommerblomsten fortsatt holdt stand i september. Det skal sies at den planta benfant seg på Hamar. Er som regel litt lavere temperatur der enn her i Oslo, så kan jo være en grunn til at jeg syntes det var stort. 

2 kommentarer
    1. Jeg tok opp mine Georgine knoller i fjor, med tanke om å plante dem i år. De ligger fortsatt på hylla i kjellerboden. Kanskje det går å sparke liv i dem til neste sommer 🤔 Er kanskje like greit å kjøpe nye i stedet, vi får se. Ha en fortsatt fin søndag 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg