Prepping for kalkunmiddag…og litt oppskrift.


Hadde vel vært bedre timing med dette innlegget FØR nyttårsaften, men vart litt vanskelig, for ville jo ha med noen bilder av prosessen. Så hvis noen har nytte av dette i ettertid, så vær så god.
Jeg skulle ha 3-retters middag på nyttårsaften. Inviterte 2 gjester. Skrev et innlegg om det i går. Tenkte å kjøpe en hel kalkun, men den var på ca 6 kg, så slo det  fort i fra meg. Ellers hadde jeg hatt uhorvelig mange kalkunmiddager i ettertid. Det var tross alt bare 3 som skulle spise denne kvelden.
Kjøpte kalkunfilet i stedet, jeg. To stykker for sikkerhets skyld. For kjekt å ha rikelig, samt LITT til overs.
Kanskje ikke et vakkert bilde jeg viser deg, men slik vart det gjort. Urtesmør dyttet under skinnet.
Slik var oppskriften:

  • 100 g godt, mykt smør
  • 2 fedd hvitløk, hakket eller revet
  • revet skall av 1/2 sitron
  • 2 ss sitronsaft
  • 2 ss friske urter, hakket
    Blandet sammen alle ingrediensene. Brukte fingrene og laget en lomme mellom skinnet og brystet. Forsiktig, så det ikke ble hull i skinnet. Fylte urtesmøret inn i lommen(e) og klemte det forsiktig ned igjen.


Så stekte jeg kalkunfiletene på 160 grader i ca 50 minutter, eller til steketermometeret viste riktig temperatur. Lot kalkunen hvile ei god stund før jeg skjærte opp i skiver. I mellomtida laget jeg saus. Nydelig kraft fra kyllingstekinga vart helt oppi en kjele. Tilførte både litt ekstra kyllingkraft, vann,  kremfløte, solbærsaft, soyasaus og brunt maisenamel. Stort sett. Smakte sjølsagt til på slutten. Veldig viktig for å få den rette balansen.
Under ser du kalkunen på bordet. Og sausen ser du så vidt ved siden av waldorfsalaten.


Nyttårsselskapet mitt.

2 kommentarer
    1. Dette ser veldig godt ut altså..

      Vi hadde kalkun vi også. Men jeg kjøpte enn sånn som lå i en stekepose. Og igjen herlige med den salaten ved siden av du viser bilde av og sausen høres god ut.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg