Rundt Vålerenga park


Det var så fint vær da vi besøkte den gamle delen av Oslo på lørdag. I tidligere innlegg har jeg beskrevet vandringen vår i bydelene Ensjø, Kampen, Galgeberg, Vålerenga og Jordal.
♦️
Det var Datter, Yngste barnebarn og jeg som var på vandring. Les gjerne tidligere innlegg nederst på sida.
Jeg går litt tilbake i turen og ender opp ved Vålerenga park. Der også var det vakkert. Det er så mye fint å se i Oslo, og jeg har så  mange uoppdagete steder🤗 Gleder meg til å utforske mer…..
♦️
Men nå altså Vålerenga kirke med parken. På det øverste bildet ser du prestegården til venstre for kirka. Den eldste delen av bygget ble satt opp på 1700-tallet ifølge artemisia.no. Men allerede på 1200-tallet var det en gård der.   Hoveddelen av bygget ble tilføyd ca 1870 og har en gotiskpreget sveitserstil.
Prestegården kaltes også Vålerengen hovedgård.
Kirka trodde jeg var veldig gammel, for kan se slik ut. Men der tok jeg feil. Den sto ferdig i 1902. Presteboligen var der først.

Innafor porten, på bildet under her, ligger et spennende spisested. Så i hvert fall spennende ut. Det heter Smia galleri og ligger i Opplandsgata. Dit må jeg dra en gang. Så skikkelig koselig ut inni gården der. Var ikke aktuelt å stikke innom denne gangen.
Opprinnelig var det visstnok et bakeri i lokalene, fra 1878 fram til 1960. Som restauranten skriver på hjemmesida si: «Hvorfor heter det Smia når det opprinnelig var et bakeri? Jo, det er en smie i full drift vegg i vegg!»


På vår vandring mot Jordal gikk vi forbi disse husene i Danmarksgata. Den gata går også langsmed Vålerenga park.
Gjennom Vålerenga mot målet.

 

4 kommentarer
    1. Oslo er en fin by, og veldig fint det området du beskriver her. På Smia har jeg vært flere ganger, så anbefaler deg tur dit. Hadde en venninne som bodde i området, men det er noen år siden hun flyttet til en annen bydel. Artig at du deler fra turer 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg