Så vart det plutselig mørkt

På lørdagskvelden vart det mørkt. Helt mørkt. Ikke nok med at det er mørkt nok fra før i samfunnet nå….

 

En nesten helt normal lørdag, helt til…..

Satt i sjølpålagt karantene på lørdagskvelden og så på TV. Bra underholdning. Livet var greit. Hadde sikkert sittet der i normale omstendigheter også.

Klokka nærmet seg 22.
Poff, sa det….nei, det sa ikke poff…..
Det føltes slik.
Det ble bekkmørkt.
Helt svart.
Alt var svart.
Og det ble stille.
Det balanserte ventilasjonsanlegget slo seg av.
TV`n slo seg av.
Tenkte først sikringsskap.
Så ut gjennom vinduet.
Alt var svart.
Alle vinduer jeg øynet, var svarte.
Javel, da var det ikke noe jeg hadde å gjøre i sikringsskapet.

 

Var jeg forberedt?

Litt forberedt på sånne situasjoner. Sjøl om det er ytterst sjelden at strømmen går her.
Opplevd det bare en gang tidligere på denne adressen.

Ei lita lommelykt er plassert i nattbordskuffen.
Gasslighteren ligger fremst i andre kjøkkenskuff.
Et par-tre kubbelys står på bord.
I tillegg visste jeg hvor lageret av lys er 🙂

 

Fikk jeg det til?

Jeg klarte faktisk å fomle meg fram til dette i mørket.
Nå skal sies at jeg i tillegg har telefonen rett ved siden av meg som regel, og jeg kom på etter hvert at jeg der også har en lommelyktfunksjon.

Den fikk jeg bruk for nå. Tidligere har jeg brukt den kun på kveldstur med bikkja hvis det er så mørkt at jeg ikke ser hans etterlatenskaper på bakken 😉 Må jo has i pose. Og det har funka.

 

Åssen gikk det?

Etter at omtrent 10 levende lys ble tent, vart det rett så koselig.
Smått om senn ble det dunkle lysglimt i nabolagsvinduene der ute også.

Og DEN flotte stjernehimmelen! Nå syntes de vakre stjernene godt.

 

Så kom meldinga…

SMS fra Eidsiva Nett klokka 22:14.
Ble varslet om strømbrudd. Det skjønte jeg.
Beskjed om at de jobbet med saken og at de beklaget situasjonen.
Godt å få bekreftet.

 

Kunne vel egentlig ha lagt meg da

Men det var nå litt koselig å sitte oppe også, og var ikke trøtt ennå…
Så da satt jeg der.
Hadde jo telefonen, og der var det 4G-nett i fullt vigør, så var ikke helt utestengt.

 

Men så ……

Ville legge meg.
Du pleier sikkert også å slå av alle lys før du legger deg?
Det gjør jeg også.
Men hva nå?
Jeg prøvde å huske hvilke lamper som sto på før alt ble mørkt.
Ellers ville det bli skikkelig, unødvendig lyst her hvis og når de rettet feilen.
Gikk runden og trykte på brytere.
Tente på lommelykta før jeg begynte å slukke alle kubbelys.
Akkurat da jeg slukket det siste kubbelyset,
og dessuten brant meg på fingertuppen da jeg måtte klemme vekk den siste gloa, skjedde det.

Pang!
Nesten pang… 😉
Klimaanlegget starta og de 2 lampene jeg hadde glemt å skru av, fungerte igjen.
Så da la jeg meg i normal tilstand.
Klokka var blitt 00:17 og jeg fikk SMS om at det var i orden igjen.

 

Etterord

En bagatell.
De små ting.
Dette var en sånn triviell hendelse som egentlig ikke gjør seg fortjent til et blogginnlegg 😉
Men nå skjer det lite.
Og jeg har tid.
Til slike bagateller.

Det finnes også små hendelser som er gledelig.
De små ting.
De må vi verne om og ta vare på nå.

Jeg har et tidligere innlegg om nettopp det å se gleden i de små ting og hendelser rundt oss.
Det kan gjøre livet enklere.

En plakat i et vindu.

De 2 bildene under her viser den mørke lørdagskvelden.
Barney skimtes også på det ene bildet.

 

5 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg