«She Lies» og Fellesskap i Bjørvika


Turen ned til Bjørvika med trikken.

Barney og jeg dro dit, som jeg skrev om i går. Se link til innlegget nederst på sida.
Gikk av trikken i Bjørvika. Ruslet bortover mot vannet, Munch-museet og Operahuset.

På det ene bildet, rett over her, vises skulpturen «Fellesskap» av Nico Widerberg. Fant det ut etter at jeg kom hjem. Googla litt. Det er fem figurer i bronse og stein. Hver figur veier 1500 kg og er 2,5 meter høy.
Og de er alle torsoer, det vil si mennesker uten armer.
De ble reist i 2015 og var da en folkegave fra COOP til Oslo kommune.
Og står altså ved utløpet av Akerselva foran Barcode-rekken i Bjørvika.

På bildet over her ser du skulpturen «She Lies» uti vannet. Den er laget av rustfritt stål og glasspaneler og er cirka 12x17x16 meter. Den er permanent installert og flyter på en  betongplattform, og roterer rundt sin egen akse. Kunstneren heter Monica Bonvicini. Skulpturen ble plassert der i 2010.

Og her imponerer jeg med kunnskap? Neida….har Googla på nettet jeg vettu.


Og så operahuset med Ekebergåsen i bakgrunnen. I forgrunnen en båt som er del av Oslo badstuforening, tror jeg. Og lenger bort, utafor bildet, er KOK Oslo som også er et badstuanlegg langs Langkaia.

Det var faktisk mange som bada der, og sikkert tok badstu etterpå. Tøffinger. Ikke noe for meg.

Liker du å bade i iskaldt vann?

Og her er det innlegget jeg lovet i begynnelsen:

Med løve, puddel og kontrollører på trikken.

2 kommentarer
    1. Det har blitt veldig fint langs brygga hele veien, og det er en fin tur å ta. Når våren kommer for fult skal jeg ta meg en tur jeg også, for sist gang jeg gikk der var det så mye som var uferdig enda. Ha en fortsatt fin søndag, klem 🤗

      1. Ja, jeg må utforske mer bortover der. Artig å gå nye ruter. I dag tok vi trikken til byen igjen og vandret rundt i Slottsparken. Fint det også👍 Ble en del bilder, så blir nok blogging av dette😅 Riktig god søndagskveld🙋🏼‍♀️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg