Slik kan du også leke deg med alfabetet

Nå skal jeg for moro skyld bruke alfabetet igjen og være impulsiv. På den måten at jeg ikke skal tenke meg om så lenge på hver bokstav. Skrive ned det jeg først kommer på. Blir spennende å se hva det ender opp med. Jeg kjører på…..

T for trollkrem.

Det blir tema matvarer. Jeg er ikke kresen. Liker stort sett all slags mat. Litt artig å tulle litt om matvarer. Selv om man ikke skal tulle og leke med mat. Og jeg bruker alfabetet igjen. Prøver i alle fall…….

  • Andebryst—-Liker veldig godt andebryst. Spiste det første gang i Frankrike hos noen venner, og har det av og til sjøl også. Har et par stykker i fryseren. Appelsinsaus er nydelig til.
  • Bacalao—-Elsker denne retten med klippfisk, poteter, løk og tomater.
  • Camembert—-Fransk, deilig ost. God med sprø kjeks og søt marmelade.
  • Dill—-Godt til alle fiskeretter. Må i hvert fall ha det til skalldyr.
  • Edamer-—Ost som jeg forbinder med jul og Nederland. God den også.
  • Fårikål—-Det må jeg lage en gang utpå høsten.
  • Gammelost—-Liker den osten jeg. Gjør du?
  • Hamburger—-Spiser det veldig sjelden faktisk.
  • Iskrem-—Ikke helt tullete etter iskrem. Liker best sorbet.
  • Jordbær— Det er jo bare digg.
  • Kringle—-Det er klassisk. Deilig hvetekringle med eplefyll eller kanel og sukker. Eller andre godsaker. Tør ikke å lage, for er så himmelsk når den er fersk at det kan bli vel mye av det gode 😉
  • Lammestek—-Og så var det litt påskemat.
  • Multe—–Forbindes med multekrem og julaften. Må innrømme at jeg ikke gidder å plukke selv.
  • Nachos—-Har aldri laget det selv, men tenkte den gangen sønnen min lagde det til oss at “dette skal jeg lage sjøl også”. Ikke skjedd ennå. Men kanskje snart…..
  • Ost—-Jeg er en stor osteelsker. Kjøper for eksempel alltid med meg ost når jeg er i utlandet.

    Osteaften er bare digg.

  • Pultost—-Den er noe for seg sjøl, da. Elsker den også. Er da ekte hedmarking 😉
  • Quiche—-Litt mer kontinentalt enn pultost. Rettere sagt fransk. Quiche Lorraine er nydelig.
  • Rullekake—-Det er lenge siden jeg har laget. Brukte det en del i gamle dager. Til og med som minibløtkake. Lettvint og godt. Skar opp litt tykke skiver av kaka, la dem på asjetter, så en skive marsipan og videre pisket krem. Til slutt litt pynt på toppen. I form av bær for eksempel. Kanskje fersk jordbær hvis fyllet i rullekaka var jordbærsyltetøy. Namnam…
  • Sjokoladekake—- Egentlig favorittkaka.
    Sjørøverkake til barnebursdag.

    S for sjørøverkake også. Se ett av bildene. Laget denne til en barnebursdag i fjor: Hiv o`hoi   

  • Trollkrem—- Det er kjempegodt, synes jeg (se det øverste bildet). Tyttebær, sukker og eggehviter er ingrediensene. Se et tidligere innlegg: Trollkrem og barndomsminne med veps.
  • Uer—-Fisken uer spiste jeg mer av i gamle dager. Kan ikke huske sist jeg spiste det.
  • Vårrull—-Det er også veldig godt. Har aldri laget det selv. Men det kan jeg jo prøve!
  • Wok—-Det er så lettvint, sunt og godt. Og det er også en veldig fin rett når jeg skal lage middag bare til meg sjøl.
  • X——  🙁 Sorry, ikke noe forslag. Har du?
  • Y——  🙁 Ikke her heller. Kom igjen!
  • Z——   🙁 Næmmen….Uff.    Matvare på Z? Vet du?
  • Ænsjos 😉 Måtte bare 😉 Det var en gang en fyr som ropte opp vinnerloddene på en basar. Du vet de små papirloddene med forskjellig farge, bokstav og nummer på. Sånn som “Gult lodd, A for Anders, nummer 12 !” Så var det et lodd med bokstaven Æ. Her på Hedmarken ble det da “Æ for ænsjos” 😉 😉 Hvis du ikke skjønner bæra: Ænsjos er dialektsord for ansjos. Sånn ble det med den saken, og bokstaven….
  • Ørret-—Den er heldigvis grei. Det vet alle hva er, og det er godt. Jeg bruker veldig mye ørret (og laks) i middagsrettene mine.
  • Ål—-Kan ikke akkurat si at det er dagligdags kost her. Men har nå spist det noen ganger. Særlig når jeg er i Danmark. Der er det nok mer vanlig. Kunne ikke tenke meg å tilberede den selv, for synes den ser litt ekkel ut. Unnskyld utsagnet……

 

Fikk du lyst til å leke med alfabetet ? 

 

12 kommentarer

Siste innlegg