Sønn, datter, confitert eggeplomme og hollandaisesaus


Her kommer fortsettelsen av mysteryboksmiddagen hjemme hos meg. Første delen kan du lese ved å klikke deg inn på link nederst på sida.
Sønnen min og jeg hadde bestemt hvilke retter som skulle lages, og datter skulle være kokk. Men hun var helt uvitende om hva hun skulle lage før hun kom til meg, hvor dette skulle foregå. Der ventet innkjøpte råvarer på henne.
♦️
I forrige innlegg gjaldt det skalldyrsuppe. Nå skulle det bli hovedrett. Alt skulle hun lage fra bunnen. På det øverste bildet er hun i gang med kokkeleringa, og under ser du bilder av klargjøring på tallerkener, samt ferdig rett. Det var røstipoteter, stekt laks, confitert eggeplomme, agurksalat og hollandaisesaus, laget fra bunnen. Alt gikk bra. Til og med sausen, som jo kan være en utfordring. Den skilte seg ikke👍Og ikke å forglemme det spesielle egget.
♦️
Har du smakt, eller hørt om confitert eggeplomme? Jeg kan forklare. Spesiell prosess. Eggeplommer plasseres i en ildfast form. De dekkes helt med nøytral matolje. Bakes i ovnen på 85 grader i 15-30 minutter. Eggeplommen skal være fast, men ikke hard. Tas opp av oljen, saltes lett og plasseres på retten. Passer kanskje best på en kjøttrett, men hun hadde lyst til å prøve det denne gangen, og da ble det sammen med fisken som vi hadde kjøpt inn. Var veldig godt det også.
Mysterymiddagen foregikk som sagt hos meg, og under ser du spisebordet. Plukket litt kvister og blomster i hagen for å pynte opp🙋🏼‍♀️
Hvordan maten smakte? Fortreffelig. Dette må vi gjøre mer. Enten mer av mysterybox-sorten med henne eller en av oss andre som kokk, eller en helt vanlig, lite mystisk middag med sønn og datter, og så klart av og til med svigersønn og barnebarn også. Men da må vi spise litt tidligere på kvelden enn vi gjorde denne dagen.
Her har du linken til forrige rett, skalldyrsuppa:
Mysteryboksen vår og skalldyrsuppa

6 kommentarer

Siste innlegg