Stolt fyrbøter blitt enda flinkere😅🔥

Har fått dreisen på det nå🤗

Gikk ikke så greit i starten med denna fyringa mi.
Hadde ikke peisovn der jeg bodde før.

Så da jeg flytta hit for to og et halvt år sida, måtte jeg tilegne meg den kunnskapen.

Det bør ikke være all verdens vanskelig å få fyr i en ovn.
Utfordringa her var trekken.
Ovn må ha god trekk fra rommet for at røyken skal gå oppi pipa og ikke ut i rommet😫

Enkel fysikk. Enkel logikk. Barnelærdom? Nei, men nesten….
Her er det et felles luftesystem som står på kontinuerlig og trekker luft ut av rommet. Har jo lufteventiler på veggene, men ikke nok når ovnen skal ha luft.

Altså en utfordring for vedfyring.
Jeg må kompensere ved å gi mer luft utenfra.
Åpne ei dør eller et vindu for eksempel….i fyringsoppstartinga.
Når det først har tatt fyr inni der, går det bra uten å fyre for kråka.

Det verste med hele greia er angsten for å få så mye røyk i rommet at Verisure-alarmen min starter å ule😝
Da kontakter vaktselskapet meg, og jeg må si at det bare er jeg som fyrer😒

På grunn av denne frykten, vart det så jeg ikke turte å fyre.

For det samme skjedde hver gang.
Jeg skrev et annet innlegg om dette i desember, som du kan lese her:

DET HAR IKKE AKKURAT VÆRT LETT🔥

I det innlegget ser du mer detaljer om problemet, og hvordan det løste seg.
Men jeg var fortsatt ikke helt trygg.
Øvelse gjør mester.
Så med mer kunnskap, vågalhet😜og erfaring, går det som en lek nå.

Det er veldig sjelden at jeg må åpne vindu eller dør ved oppfyring nå.
Det som har endra seg, er at jeg i tillegg til 2-3 bjørkekubber legger godt med mindre opptenningsved og tennbriketter, nesten på toppen.

En annen ting. Jeg har kjøpt fin bjørkeved, og de fleste kubbene har godt med never på seg. Et fantastisk opptenningsmateriale har jeg funnet ut.
I dag fant jeg på å rive never av kubber og samle i ei lita bøtte.

Så hvis det angstfremmende skulle skje at flammene dør ut på grunn av for lite luft, putter jeg inni noen neverbiter for å få fart på forbrenninga igjen.

I tillegg er jeg god på å passe ovnen den første halvtimen, inntil det går av seg sjøl inni der.
Og jeg har ovnsdøra på gløtt og trekkreguleringa på fullt, på 3.

Etter hvert lukker jeg døra og drar ned trekken til nivå 2 eller 1.

Du skjønner at nå kan jeg det?😂
Artig….og ikke minst behagelig.
Og enda en viktig fordel: lavere strømregning👏

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg