Togturen til Göteborg


Der kom toget, og vi var klare for avskjed med vertskapet vårt i Mariestad. Vi valgte Västtoget, eller rettere sagt Västtogen. Det er et privat togselskap som opererer i Göteborgdistriktet. Flere muligheter var det. Kunne ha dratt et stykke videre med bil for å komme til for eksempel Skövde og ta et annet tog, SJV, på en annen, parallell toglinje til Göteborg. Lettere å bygge ut jernabanenettet i Sverige enn Norge, skulle en tro, for er mye flatere. I hvert fall sørpå der vi befant oss. Men vi valgte Kinnekulletoget som stoppa på hver stasjon nedover mot Göteborg. Artig å sjå litt. I stedet for å kjøre lyntog på den andre linja.
Her en YouTube-video fra starten av turen, ut fra Mariestad stasjon:


Det var lov å ha med hund på toget, men vi fikk ikke sitte hvor vi ville. Egne soner for hund  med følge. Gikk helt greit å sitte der vi var.

I og med at toget stoppa på nesten alle stasjoner sørover mot Göteborg, fikk jeg med meg litt av hvert gjennom vinduet. Mange fine stasjonsbygninger blant annet.


Turen tok litt over 3 timer, men det føltes kortere, for var mye å sjå på. Barney var nok mer interessert i det som foregikk inne på toget enn det som jeg så utafor.


Noen av videoene jeg har sett inn på bloggen, hadde jeg egentlig tenkt å legge ut på Instagram, og da passa det vertikale formatet bedre enn det gjør her, dessverre. Men håper det går bra….

Og hvor skal vi nå?

8 kommentarer
    1. Det år og dager siden jeg tok toget, men jammen er det koselig å sitte der å se naturen og stedene passere forbi. Ble litt fristet til å ta en togtur jeg nå altså 😉 Mange koselige steder dere kjørte forbi, og stoppet ved. Ønsker deg en fortsatt fin søndag, klem 🤗

    2. Herlig og takk for tips egentlig også, da kan man jo ha som må en gang å ta ta toget fra Gøteborg til Mariestad. Masse muligheter med tog. Mange finne bilder og video her hos deg. Moro..Fin togtur da!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg