Ulike oppvekstvilkår kan være grunnen…

Det er kanskje tilfeldig at de ble sånn som de er i dag? Det er vel ofte sånn på andre arenaer også. 

 

Starten på det hele

Jeg fikk en pose med 12 settepoteter i hus. Hadde ikke bedt om det. Fulgte bare med i en matleveranse jeg fikk. Bruksanvisning fulgte med, og jeg tenkte: Hvorfor ikke prøve!

Potetåker på balkongen beskriver starten. Klikk deg inn på det blå feltet hvis du vil vite mer.

Vekslende oppvekstvilkår

De har stort sett klart seg selv disse potetene nedi jorda. De har gjort jobben sjøl. Mange av dem ble putta bevisst nedi en potte hvor det fra før ikke befant seg noen vekster. De fleste havna der.

De som jeg ikke fikk plass til i den potta, dyttet jeg nedi et par andre blomsterpotter, i hytt og pine.
Det ble faktisk sånn. Tenkte vel at dette blir det ikke noe av.

Der tok jeg feil.
Det er de potetene som angivelig fikk best vilkår som har klart seg dårligst.
Det blir allikevel feil å si dårlig, for planter er det blitt av dem.

Men de er ikke så høye og ruvende som de andre, tilfeldig plasserte….

Sånn kan det gå

Potetplante i blomstring

Alle har fått samme stell, og nesten like mye sol og vann.
Gjødsel har de også fått.
Det kan allikevel ha noe med jordsmonnet å gjøre.
De fikk tydeligvis forskjellig mulighet for vekst og utvikling.

På bildene kan du se forskjellen på dem!

Det er tre forskjellige krukker. Tre miljøer, om jeg skal ta parallellen med menneskeverdenen 😉

Det er først et detaljbilde av den største. Og så et bilde av hele potta med planter. Der oppi er det nok 3 poteter som ble satt. I bakgrunnen ser du blomkarsen til naboen.

3 struttende og friske potetplanter

 

 

 

 

 

 

Det er blomster på potetplantene mine.

Jeg leser meg til, at når de blomstrer, trenger de både mer gjødsel og vann. Det skal bli!

Og så blir det spennende å se hvordan det ser ut under jorda.

Hvor mange nye poteter er det der?

Kan jeg prøvetitte og eventuelt sette dem ned igjen?

Når er de ferdig for spising?

Det kommer sikkert an på hvor store jeg vil ha dem.

Hvis noen vet, vil jeg gjerne ha tips 😉

 

 

 

De 2 andre pottene med poteter

Den fineste får mest oppmerksomhet. Den nest fineste står enslig midt mellom to petuniaer i en avlang balkongkasse.

Den tredje som jeg egentlig hadde størst forhåpning til, kommer nederst på rangstigen. Du ser bilde av den potta nederst i innlegget.

De plantene blomstrer ikke ennå heller. Det kan hende at de har fått litt mindre sol enn de andre, når jeg tenker meg om. Gjemmer seg litt bak grana.

Eller kan det være at de er plantet for tett? Kanskje jeg burde ha luket…..

Altså ikke agurknytt denne gang, men potetnytt 😉

Så får vi se hvordan det går. Du får nok helt sikkert vite resultatet, kjenner jeg meg sjøl rett…..
Noe må jeg jo blogge om…..;-)

Og som tidligere nevnt: Er det en potetbonde der ute, stor eller liten, som leser dette, så kom gjerne med tips til både stell og innhøsting…… 😉

Potetplante i harmoni med 2 petuniaer

 

 

Og så den minste stakkaren. Kanskje for mange poteter oppi der? For trangt?
6 kommentarer
    1. Ikke alltid det er samsvar mellom størrelse på potetkålen (altså det over jorda) og potetene under jorda 😀 Men jeg tror nok at det kan bli vel trangt i den potta med tre planter i. Er nok en viss fare for at potetene skal få sloss om plassen. Poteten høstes sjelden før det er fare for frost,.. eller uti september som det blir sagt 🙂 Blir spennende å se når du kommer så langt. Jeg har satt noen render med poteter i et par blomsterbed 😀 Lykke til

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg