Ut i det blå med den blå….☺️


Fint å ta trikken ned og opp fra bysentrum.

Jeg bor i den store byen Oslo. Stor i norsk målestokk. Men jeg bor ikke nedi sentrumskjernen, i gryta.
Vi holder til en 10-minutters trikketur unna, medregnet alle stoppene underveis.
Så lett å komme seg ned dit. Særlig når det går en trikk hvert 5.minutt.
Og jeg har 6 minutters gange til holdeplassen. Lettvint.

Alternativer finnes. Hvis jeg går 10 minutter andre veien, kommer jeg til bussen som også tar meg til sentrum.

Trenger ikke bil når man har så gode kollektivmuligheter.
Men jeg har bil. Og jeg bruker den mer enn trikken, for skal ofte andre steder enn akkurat der den og bussen kjører.

Det er rart med det å ha blitt vant til bilen. Blir litt bortskjemt. Kan dra når jeg vil og hvor jeg vil. Trenger ikke tenke på rutetider og eventuelle overganger fra den ene til den andre for å komme fram.

Men klart at jeg kunne få det til, hvis jeg bruker godviljen.
Har likevel ikke dårlig samvittighet for å bruke bilen. Kjører dessuten el-bil, som er mest ønskelig, etter hva jeg har forstått.

Fleksibiliteten liker jeg. Komfortabel med  valgmuligheten, så lenge jeg kan. Beholder bilen så lenge jeg har lov til å kjøre. Kan bli helsemessige begrensninger med alderen. Går greit…foreløpig.

De 2 første årene jeg bodde her var det pandemi, og vi skulle helst ikke kjøre kollektivt. Da vart det bil. Kanskje derfor det har blitt for lite trikkekjøring. Jeg flytta hit i starten av pandemien i slutten av april 2020. Og den hersens pandemien varte og  den varte….

I et nylig blogginnlegg skrev jeg at Barney og jeg skal ta trikketurer på måfå, ut idet blå,  bare for å komme oss til andre steder i den uutforskede nye byen vår.
Da vil jeg så klart ta både bilder og gi referat fra turene våre.

Barney på trikketur.

Hvor har a mor dratt meg med nå?

 

 

 

10 kommentarer
      1. Skjer ikke så veldig mye, men Barney mål ut på tur 3 ganger om dagen, og da treffer vi koselige mennesker oh hunder. Og innimellom skjer det jo andre spennende ting🙋🏼‍♀️

    1. Venner og slekt jeg kjenner som bor i Oslo sier de bruker mye mindre bil, og noen sier de ikke behøver bil i Oslo i forhold til Trondheim. Kollektivtilbudet hos dere i Oslo er mye bedre enn i Trondheim.

      Vi har jo trikk her i byen også, men den går bare fra midtbyen og opp til Lian i Bymakra.

      Vi bruke også bilen mye under pandemien selv om vi bor sentrumsnært.

      Ønsker deg en kjempefin onsdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Ja, det er veldig bra kollektivtilbud her i byen. Busser, trikker og T-bane. Så hvis man setter godviljen til, kan man komme seg over alt ved eventuelt bare å bytte over fra en trikk til en annen trikk, buss eller T-bane. Og billetten varer i 1 time👍😀

    2. Heldig er du med så god kollektivtilbud. Bor på landet i Troms, og her går det buss to ganger til byen. Ikke har vi trikk eller tog, så da har man bilen. Bor nært fjell og hav. Godt at pandemien er over og at man slipper munnbind. Fin kveld til deg.

      1. Ja, vet at jeg er heldig. Flytta hit for snaut 3 år siden, og bodd flere steder på Østlandet, både i by og på landet, så kjenner til det😅 Rekker jeg ikke den ene trikken her, kommer det en til om 5-10 minutter. Hvis det skulle skje i grisgrendte strøk, går vel ikke neste buss før neste dag, i verste fall….😝

    3. Klart du står friere ved å velge bilen! Og så kan du jo ta trikken innimellom “for moro skyld”! Gleder meg til å se hvor dere havner hen etterhvert 🙂

    4. Trikken i Oslo er bare så super…
      Men skjønner jo det at så lenge du har bil vil du bruke den også. Sånn er det jo..
      Men å komme seg rundt i Oslo på lengre turer, så er det kjekt..med trikk og buss..Flott å bo slik.
      Jeg må jo gå i en evighet for å komme til byen her…

      1. Veldig bra med transportmuligheter her,ja👍😀 Du får tatt mange fine bilder på turene du går til og fra byen din du,da, har jeg sett på bloggen din👏🙋🏼‍♀️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg