Vet du hvorfor det er så mye pannekake-blogging i dag?

Du vet det sikkert. Og du er kanskje en av de som har blogga om det nettopp i dag.

Jeg oppdaga ikke før godt utpå tirsdagen at det var den store Pannekakedagen.
Det var andre bloggere som gjorde meg oppmerksom på det. Takk skal dere ha. Men tror ikke jeg skal ha pannekaker til middag i dag likevel. Det er vel lov å spise det i morra også?😋😉

Må nok følge med på når de forskjellige dagene er gjennom året, slik at jeg kan være litt i forkant, og bruke det som tema i et innlegg.
Må jo ha noe å skrive om hele tida, så hvorfor ikke slike merkedager.

Og så er det Fetetirsdag i dag også. Det skrev jeg om i forbindelse med fastelaven:

Litt fakta om dagen.

Det har seg slik at Pannekakedagen alltid faller sammen med Fetetirsdag, altså tirsdagen etter fastelavenssøndag.

På Internett finner jeg:

Fetetirsdag markeres fortsatt i Norge, spesielt i Trøndelag og Nord-Norge. Og tradisjon tro skal man spise saltkjøtt og kålrotstappe. En annen tradisjon er å spise melkemat, egg og melmat, som fastelavnsboller, som en overgang til de magre fastedagene. Betegnelsen hvitetirsdag skal ha sammenheng med denne tradisjonen.

Slik er det med den saken.

Vafler eller pannekaker?

Når jeg av og til har opprydning i kjøleskapet, i melkeproduktavdelingen, blir det vaffelsteking. Ikke pannekaker. Litt latskap, for raskere å steke vafler enn pannekaker. Like godt.

Men vaffelen har sin egen dag. Det er uti mars. Bare vent. Men inntil da….her er link til et innlegg jeg hadde i 2019 om den store vaffeldagen:

Vaffeldagen.

 

4 kommentarer
    1. Vafler… mmmm det har jeg ikke spist på lenge. Med jordbærsyltetøy og en dæsj med kesam siden rømme trøbler med magen. Fin kveld til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg