Ville du ha laget frysetøy, syltetøy eller noe helt annet?

Det kom enda mer bær i hus i går. Plutselig. Det var på den måten plutselig at det ikke ble planlagt før klokka elleve på dagen.

Og hvorfor en sånn impulshandling?

Det er alt litt uti august, og mange slags bær modner nå om dagen. Noen bærsorter blir modne før andre. Og bra er det, så slipper folk å få all plukkinga på en gang. Det gjelder nå helst de som har bær- og frukthager. De har det travelt. Jeg har det mer rolig på denne fronten.

Men jordbærsesong har det vært lenge, og der avtar tilgangen nå i august.

Jeg kom plutselig i går formiddag på at jeg kanskje allikevel skulle lage frysetøy.
Slik som jeg pleier å gjøre.
Og som har vært tradisjon i mange år.

For å få fersk og fin bær, dro jeg til gården jeg også oppsøkte i begynnelsen av sesongen.

Under her kan du lese det innlegget jeg skrev da:

Den store jordbærdagen

Det var på hekta

Men jeg ringte på forhånd. Hadde de mer jordbær?
Flaks. I dag er siste dagen for salg av jordbær!

Jeg kjøpte ei hel kasse som forrige gang, 12 kurver.

Nå skulle det bli frysetøy. Sist ble det bare gomling og fråtsing av bæra slik den var.
Hadde en del gjester som fikk også, da…..

I går ble det først jordbærsoll med melisstrø og fløtemelk. Digg!

Prosessen og oppskrifta

Så begynte alvoret. Fram med huskelappen fra i fjor.
Ikke lett å memorere forholdet mellom bær og sukker.
Det fra i fjor var godt, så hvorfor ikke kopiere.

Jeg kan jo fortelle deg åssen jeg lager frysetøy av jordbær. Følg med…..

  • Fram med vekt, boller, kjøkkenmaskin og andre redskaper.
  • Fant sukker, syltepulver og bær.
    Bæra sto allerede framme i kartongen på kjøkkenbordet.
  • Skyllet bæra i kaldt vann.
  • Satte bollen på vekta, tok vekk hamsen på hver bær med kniv, og i samme slengen kuttet jeg bærene i 2, 3 eller 4.
  • Opp i bollen med bærene, en etter en.
  • 1500 gram veide jeg opp.
  • 250 gram sukker i en annen bolle.
  • 1 pose syltepulver ble blandet inn i sukkeret. Helte det oppi jordbærbollen.
  • Og så måtte kjøkkenmaskina jobbe. Men ikke for lenge.
  • Enda ikke ferdig. Renset, kuttet og veide opp ytterligere 500 gram jordbær og puttet oppi blandinga.
    Hvorfor ikke sammen med den andre?
    Ikke verre enn at det i starten ikke var plass i bollen til 2 kg bær som skulle røres 😉
  • Rene plastbokser ble fylt opp med nyrørt frysetøy, og lokk satt på.
  • Etter merking med “jordbær”, bar det rett inn i fryseren med alle.

Det var det

Prosess fullført, og egentlig ganske fort gjort. Ikke så mye søl heller, selv om benken ble fylt opp av boller, redskaper og plastkopper bortimot to timer.

Og vet du hva jeg unnet meg etter en lett omelettmiddag?

Krokanis med masse nyrørt jordbær! Det var like godt som det sikkert høres ut 😉

Og utover høsten og vinteren kan jeg glede meg sjøl og andre med rørt jordbær.
Jeg vet om noen i familien som blir ekstra glad hvis jeg tar med et plastbeger eller to når jeg drar på besøk 🙂

Og enda har jeg igjen en kurv med jordbær som skal nytes i morgen til lunsj 🙂

Hvordan er det med deg? Liker du jordbær i form av syltetøy eller frysetøy? Eller lager du noe annet av bæra?

 

14 kommentarer

Siste innlegg