Bursdagskake til liten gutt

Så er dagen kommet: Lage bursdagskake til 3-åringen. Mommo skal bake marsipankake med tema Lynet Mc Queen. Tidligere i uka fikk jeg pakke i posten med effektene jeg skal bruke. Det er blant annet et spiselig bilde som skal ligge oppå kaka. Se tidligere innlegg HER og HER .

Først må sukkerbrødet bakes. Jeg bruker en oppskrift jeg har hatt i alle år.

6 egg og 225 g sukker vispes til TYKK eggedosis.

225 g hvetemel blandes med 1,5 teskje bakepulver. Viktig at dette siktes inn i eggedosisen.

Så blandes  mel og bakepulver FORSIKTIG inn i eggedosisen (Den må få beholde luftigheten). Jeg bruker slikkepott.

Røren has oppi en smurt kakeform. Min var 24 cm i diameter.

Stekes nederst i ovnen på 175 grader i 30 minutter. Kjenn etter med en trepinne eller strikkepinne om den er stekt.

Bildet: Melet røres forsiktig inn i eggedosisen.

Kaka deles i to og dynkes med enten melk eller fruktsaft/juice etter smak (begge kakedelene dynkes).

Kremfløte piskes stiv. Jeg halvblandet vaniljekrem og fløtekrem og la det på underdelen.

Rørt jordbær (kan også bruke syltetøy) ble lagt oppå der igjen før den andre kakedelen ble plassert oppå.

Så dekket jeg hele kaka med resten av den piskede kremfløten.

Ferdig og klar for marsipanlokk.

Brukte ferdig marsipanlokk.

Det spiselige bildet ble så plassert.

Og flagg og 3 lys (alt innkjøpt fra samme nettbutikk som bil-bildet).

Håper det smaker og håper bursdagsbarnet blir fornøyd……

14 kommentarer

Siste innlegg