Orker vel litt til?

Det var blitt lørdag 6.mai i året 2017. Jeg befant meg i Irland på tredje dagen. På programmet i dag sto det først: “Utforsk Limerick på egen hånd”. Jeg elsker å komme på nye steder og få nye inntrykk. Det er så mange fine steder i verden. Jeg har vært så heldig å få oppleve noen av dem, og gleden er stor hver gang jeg går rundt et gatehjørne eller på en sti over en haug og har forventningen ……over hva jeg vil møte. Den spennende følelsen. Noe har jeg sett på bilder fra før, men å oppleve det selv er spesielt.

Jeg pleier å lese litt på forhånd om stedene jeg skal besøke. Det gir en ekstra glede. Det gjelder særlig når reisen er egen-planlagt, men også ellers. Det blir en viktig del av reisen, akkurat som etterarbeidet også er det. Etterarbeid vil si å se over bilder som er tatt, og mimre litt.

Hva når dette synet møter deg rundt neste gatehjørne! Kan vel kalle det hagekunst. Det var på vår byvandring gjennom Limerick vi fant denne snodigheten.

Litt om Limerick, sakset fra Wikipedia:

Limerick er administrasjonsbyen i grevskapet Limerick. Den ligger ved elva Shannon. Byen har i underkant av 53 000 innbyggere innenfor bygrensen, men med forsteder har den i overkant av 93 000. Byen ble grunnlagt i forbindelse med vikingenes ankomst i 812, men det er tegn til at det også var bosetninger der tidligere. I det 12.århundre ble den omstrukturert av normannerne.

Jeg har allerede skrevet to innlegg om Irland som du kan lese HER og HER.

Vi bodde på Hotel Savoy i Limerick. Jeg har tidligere også fortalt at det var raust med mat til alle måltider. Til frokost kunne vi få egg i mange varianter. Egg Benedict hørtes forlokkende ut. Da ble det ikke bare ett, kan du skjønne 😉 Burde ha forstått at det var store porsjoner her også…..Men godt var det!

Dette var altså før byvandringen.

Det er tydelige forskjeller mellom bydelen på den nordlige elvebredden “English Town” med borgen, og den eldre bydelen “Irish Town” på sørsiden av elva. Jeg går ikke mer i detaljer på det her, for er du interessert , kan du lese deg til det andre steder…..

Fra byvandring i Limerick.

Og hva med denne gatekunsten? Veggmaleri.

 

Og må jo ha bilde av en pub

Dette var formiddagen. På ettermiddagen ble det “afternoon tea” på flotte Dromoland Castle noen kilometer utenfor byen. Det har jeg skrevet et eget innlegg om tidligere, og det kan du lese HER. Men jeg gir dere et bilde her også. Slottet var tidligere hjemsted til kongene av Thomond, etterkommere av Brian Boru, eneste overkonge av Irland. Dette fikk vi vite av guiden.

Ikke nok med det. Vi skulle oppleve mer denne lørdagen. Kveldens middag var lagt til en ridderborg litt utenfor byen. Middelalderbankett på  Bunratty Castle.  Befinner seg ca midt mellom Limerick by og Shannon airport. Det ble en kveld med nytelse for ører, øyne og gane!

Maten var nok ikke fra Middelalderen, men menyen var tilnærmet. Og jeg fikk kun en tollekniv som bestikk. Her skulle det spises på gammelmåten. Hogg fast kniven i kjøttstykket og et! Og bruk andre hånda til hjelp! Og mjød i keramikkrus. Tre-retters her også selvsagt. Eller var det 4 retter? Ble mett nok den kvelden også.

Alle servitørene i middelalderkostyme. Stilig.

Og her er deler av underholdningen avbildet. Eller er det malt? Burde jo ha vært det, men er faktisk foreviget av mitt telefonkamera. Det ble et malerisk preg over bildet…om jeg skal si det sjøl.

Og mer skulle vi oppleve de neste dagene.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14 kommentarer

Siste innlegg