Andre etappe…… med forviklinger og engstelse.

Det var den miniferieturen min da, sammen med en firbeint og en tobeint i en elektrisk bil vestover.

Her er hva som skjedde på første etappe

Du kan lese om det HER.
Når du har gjort det, skjønner du hva jeg snakker om i dette innlegget som du er i ferd med å lese akkurat nå 🙂

Selv om det bare ble brukt totalt 9 timer på hele ferieturen, kom jeg allikevel bare sånn ca 16 kilometer fra Fagernes i det første innlegget 😉

Og videre da?

Jeg må faktisk “gå” litt tilbake på veien, for før det veiskiltet (se forrige “episode”), fortsatte vi på riksvei 33 vestover etter stoppet på Dokka. Ved Bjørgo ender den opp i E16. Da går ferden videre nordvestover.

Neste tettsted var Aurdal.Vi for forbi på oppovertur. Videre passerte vi Leira. Og så stoppet vi ikke før målet var nådd.

Og hvor lenge ble vi der?

Et lite glimt av Fagernes, og termosen min.

Ikke det at vi skulle noe spesielt i Fagernes.

Vi hadde bare satt det som mål på denne dagsturen.

Fagernes har bystatus og befinner seg i Nord-Aurdal kommune.

Sikkert en fin by.
Hvorfor sier jeg det?

Hvorfor vi forlot Fagernes så fort!

Nå skal du høre. Jeg har elbil. Den trenger strøm. Kan kjøre ganske langt med fulladet batteri. Hadde igjen hele 37% da vi ankom Fagernes. Og da hadde bilen rullet i 147 km.

Måtte derfor lade for å komme hjem uten redningsbil 😉 Men kunne fint ha kjørt til Gjøvik. Det er allikevel greit for alt som er unnagjort 🙂
Både navigasjonssystemet i bilen og apper på mobilen viser meg vei til ladestasjoner.

Bilen fant den ene hurtigladestasjonen som befinner seg i denne Valdresbyen. Den var opptatt, men det gjorde ikke noe, for var på ferie og hadde god tid. Tok en rast i parken med medbragt kaffe og mat så lenge. Og så på folkelivet på lekeplassen, den fine stranda og sjøen og fontena der ute. Og luftet bikkja……

Så var det Leafen sin tur. “Hva skjer?”, sa jeg høyt…..
Ville ikke lade. Prøvde flere ganger. Ringte telefonnummeret som står på ladepunktet. De svarer heldigvis raskt. Hjelpemannen skulle prøve å restarte ladestasjonen. Funka ikke. Begynte å bli redd for at det var noe galt med min bil. Prøvde flere ganger, men kun feilmelding.

Hadde jo 37%, så ingen panikk. Fant ut at nærmeste ladestasjon var på Leira, 4 km unna, retning der vi kom fra.

Kunne jo lett ha ventet med ladinga og sett oss litt rundt i byen, men ble til at vi dro for å lade.
Samme problem der! Nå begynte jeg å lure. Ringte hjelpetelefonen…igjen. Bra at den finnes, da. Det skal de ha ros for, ladeselskapet Fortum.

Bør jeg gå over til hybrid eller bensin igjen?

Ladestasjon for el-bil.

Han prøvde å fjern-restarte ladestasjonen igjen. Nei. Feilmelding.
Det var heldigvis et ladepunkt til der på Kiwi Leira.
Da hun som lada der kom, og var ferdiglada (bilen altså), meddelte hun at det virkelig var feil på den jeg prøvde.
Du kan se for deg lettelsen min da jeg plugget inn i den hun hadde brukt, og det kom ladegodlyder fra både ladepunkt og bil?

Puh! Ladinga klarte seg sjøl og jeg inn på Kiwi for å handle godsaker. Det ble både is og is-te og skolebrød. Er vi på tur, så er vi på tur. Piknik neste! Det får du høre om i neste “episode” 😉

Ladet 43% opp til 80% og det tok 20 minutter. Helt greit.
No stress med elbil og lading til vanlig, for kan jo egentlig være greit med en sånn pause på lange turer.
Har alltid en sånn 20-minutters stopp alle de gangene jeg drar tur-retur Oslo også.

Men på denne turen vil jeg si at det var strykkarakter på ladestasjoner. 2 av 3 jeg prøvde funka ikke! Bank i bordet og tvitvi: Sjelden jeg har hatt problemer.
Det er EN gang det var skikkelig trøbbel. Se HER.

Og litt videre

Da dro vi ikke tilbake til Fagernes. For nå var vi jo egentlig plutselig på vei hjemover 😉

Så kjære Fagernes. Beklager at vi ikke fikk sett mer av deg. Men det er ikke langt dit, så kommer nok tilbake en gang. Det skal jo sies at jeg har vært der tidligere også, men det er lenge siden.

Og som jeg fryktet, ble også disse skriveriene lange, så kom meg ikke helt hjem på 2 innlegg 😉

Da kommer ett til fortere enn du aner.
Plutselig tilbake med resten av turen og flere opplevelser!

Og hvis du vil vite mer om Fagernes, så klikk deg inn!

 

 

 

 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg