Den sterke sennepen gjorde susen


Restemiddager og restelunsjer i jula er både lurt og godt. Unngår matsvinn, får enkle måltider, og ikke minst er det godt.

Kald ribbe med sennep i lefse er et vanlig kaldt måltid for meg i romjula. Blir egentlig litt for mye av det, for er skikkelig godt. Må bare passe på å fylle på med litt grønnsaker og frukt innimellom.
♦️
På bildet ser du pinnekjøtt og kålrotstappe. Hadde igjen fra familiemiddagen i jula, og da vart det deilig lunsj et par dager etterpå. Denne gang uten poteter. Varmet det opp i mikrobølgeovnen. Lettvint.
Men sennep måtte jeg ha til. Og ikke en hvilken som helst sennep. Den laget min sønn før jul. Det har blitt tradisjon for ham, og jeg er glad for å få et par slike glass. Sterk og nydelig sennep. Veldig sterk.
Slik vart pinnekjøttmiddagen til familien laget.
En ny vri på pinnekjøttet. Hvordan funka det?

10 kommentarer
    1. Godt nytt år, ja utrolig deilig med restemat og det smaker alltid. Dette så deilig ut.
      Sterk sennep er digg…Den beste kjøper jeg i innvandrerbutikker..Den er sterk altså!

    2. I år er første julen jeg verken har spist ribbe, pinnekjøtt eller kalkun 😀 Har bare vært hjemme her, og jeg lager jo knapt mat 😀 Men kost meg veldig likevel. Lurt å lage restemat av det man har da 🙂 Vi er blitt flinkere med det her i huset også, selv om det er snakk om litt spagetti bare 🙂

      1. Blir litt tung i kroppen av både ribbe og pinnekjøtt og det som hører til, så greit å komme tilbake til lettere måltider. Men her har det altså vært både ribbe, pinnekjøtt og kalkun i jula og nyttårshelga. Det er nå veldig greit slik du har gjort det i jula også, da. Høres fint ut🙋🏼‍♀️

      1. Tror nok ganske sikkert det blir kalkunrestemiddag her i dag også. Har igjen MYE etter middagen i går. Noe går derfor i fryseren. Fint å ha ferdigmiddager lettvint til senere😋

    3. Godt Nytt år!
      Både viktig smart med restemiddag i romjulen og etter nyttår. Selv har jeg igjen både medisterpølse og medisterkaker fra i går, så det blir middagen min i dag. Hjemmelaget sennep hørtes ikke vondt ut 🥰 Jeg er veldig glad i sennep, men har ikke forsøkt meg på å lage det selv. Har noen gode oppskrifter som det er på tide å teste ut. Ha en fortsatt fin nyttårsdag, klem 🤗

      1. Takk og godt nytt år til deg også🙋🏼‍♀️ Du må prøve deg på sennepsoppsktifta di. Jeg var med på sønnens sennepsproduksjon ett år for lenge sida jeg også. Senere har han fortsatt med tradisjonen. Ikke jeg. Men jeg er så heldig å få litt av produksjonen hans hver jul.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg