Slik vart pinnekjøttmiddagen til familien laget

Pinnekjøtt-tradisjon her i huset også. Hver første juledag kommer barn og barnebarn på familiejulemiddag. Like stor stas hvert år. Stua er jo julepynta fra før, så blir bare å dekke på bordet og lage maten. Bretta serviettene på en ny måte i år.
Vi har alltid hatt ribbe på julaften. Et år for lenge, lenge siden, kanskje på 90-tallet, hadde jeg lyst til å prøve pinnekjøtt. Det vart laga på andredag jul den gangen. Det falt slik i smak både hos meg sjøl og familien at vi fortsatte med tradisjonen. De siste åra har det passa best å ha det på førstedag jul. Men altså blitt en tradisjon i familien at jeg inviterer til pinnekjøttmiddag en gang i året.
♦️
Jeg har testa ut flere måter å tilberede det på. Starta med tradisjonelle bjørkepinner i bunnen av kjelen og lot kjøttet bli kokt i dampen fra vannet som dekket pinnene. For et par år siden valgte jeg varianten som Hellstrøm bruker. Laget grønnsakbuljong og lot kjøttet trekke i den. Ble bra fet også, men litt mer jobb.
I fjor kom en tredje metode i bruk. La mandelpoteter i bunnen av kjelen, dekket dem med vann, og la så pinnekjøttet lagvis på kryss og tvers over der igjen.
♦️
Denne metoden er både enkel og bra. Det rare er at mandelpoteter som har så lett for å koke i stykker faktisk kan godgjøre seg i bunnen av kjelen i vann like lenge som kjøttet trenger for å bli kokt, uten å sprekke. Og det er lenge. I år sto gryta på ovnen i over 3 timer.
♦️
Mens dette pågikk, laget jeg kålrotstappe. Skar opp i biter og kokte dem møre. Moset dem og rørte inn litt kremfløte og rikelig med godt smør. Krydret med salt og revet muskatnøtt.
Da hadde jeg middagen. Pinnekjøtt, poteter og kålrotstappe. I tillegg satte jeg tyttebær og sennep på bordet. Og litt lefse. Og diverse drikkevarer.
Lot forresten pinnekjøttet få noen minutter i stekeovnen før det ble servert.
♦️
På bildet ser du en tredje kjele. Hva tror du det er? Jeg hadde igjen kirsebær i fryseren og laget min tradisjonelle kirsebærsaus. Den vart servert som dessert sammen med riskrem. Hadde igjen grøt fra julekveldslunsjen i går, og tilførte pisket krem til den.
Vart godt i år også dette, så tradisjonen består, tenker jeg.


En ny vri på pinnekjøttet. Funka det?
Favorittdessert for tida.

 

6 kommentarer
    1. Ser deilig ut alt sammen. Det med poteter under kjøttet er best…
      En kjele og masse smak i potetene og alt er topp..Nydelig mat og koselig du gjorde det.
      Serviettene er topp brettet.

    2. Maten ser helt nydelig ut, og det er alltid spennende å prøve ut nye måter å tilberede maten på 🥰 Jeg har fortsatt ikke smakt pinnekjøtt, og er vel snart den eneste 🙈

      1. Takk🙏🏻 Det var faktisk godt. Jeg var skeptisk til pinnekjøtt første gang jeg laget det, for syntes ikke at det luktet godt. Endret mening da jeg smakte på det. Senere har det vært pinnekjøtt hver jul (dog ikke julaften) i bortimot 30 år.

    3. Ser så godt og inspirerende ut , deilig med familie samling , godt beskrevet , takk og godt nyttår til deg og dine ❤️🎅🤗

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg