Dette orker jeg ikke😥


Det skjer en gang i året har jeg funnet ut. Nå var altså tidspunktet kommet igjen. Jeg er så glad for at jeg slipper å være med på det. Ser skikkelig slitsomt ut. Kanskje du driver med slikt?
Det er en for meg helt merkelig form for fysisk fostring. Eller en ekstrem form for idrett. Kan da umulig være sunt……Du må ha en god porsjon treningsiver og stå-på-vilje for å drive med dette, tror jeg. Egentlig er jeg ganske imponert, og kanskje litt misunnelig, for JEG sluntrer unna med den enkle treninga jeg sjøl burde gjøre jevnlig.
♦️
Det foregår like ved der jeg bor. Eller rettere sagt deler av det. Kun start og mål som er der, og det ser du på bildet.
Det øyeblikket jeg knipsa her var nok stort for han mannen i kortbukse. Han hadde nettopp fullført et helt vanvittig langt løp som vinner, og vart mottatt med gitarspill og seierschampanje, så det ut som.
♦️
Ikke mange publikummere, men det forstår jeg godt, for kun få som orket å vente på at han skulle bli ferdig med løpinga si, tenker jeg.
Han hadde nemlig løpt 20 mil, ja 200 km.
Og vet du hvor lenge han holdt på? Starta klokka 8 om morran på lørdag og kom i mål klokka 14 på søndagen.
Han starta sammen med 90 andre og løp runder på ca. 6,7km.
♦️
Dette er så spesielt at du sikkert allerede har mista interessen. Men det er faktisk ganske fascinerende (for nerder som meg). Bare jeg slipper å løpe sjøl.
Dette løpet heter «Ekeberg Backyard Ultra – Last One Standing».
Finnes mange ultraløp. Er visst en del som driver med slikt i verden.
♦️
På dette løper de runde etter runde til det bare er EN igjen som orker dette kjøret. Og den vinner. Da løper han siste runden alene.
Så i år vart det 30 runder på vinneren. For den nest «seigeste» ga seg først etter 29 runder. Både damer og menn som deltar.
De løper ikke 30 runder i ett drag. Etter hver runde får de en liten hvilepause ved start/mål-området før det bærer i vei med alle på ny runde hver hele time.
De som løper raskest på runden, får så klart lengre pause.
I fjor syntes jeg at dette var så rart, at jeg måtte finne ut mer. Og det gjorde jeg. Skrev et eget innlegg om det etterpå.
Galskap eller bare imponerende?
Er dette noe for deg?

 

6 kommentarer
    1. Absolutt ikke noe for meg, hihi…..! Men min svigersønn var med på noe tilsvarende i Sandefjord i høst! Det skulle være 10 mil tror jeg, og fungerte på samme måte – hvile etter hver runde, og start igjen hver hele time! Stian holdt ikke helt ut – men forbedra seg veldig fra forrige start! 🙂 godt det finnes noen tøffinger!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg