En ny vri på rekecocktail?


For meg er rekecocktail en skikkelig nostalgisk rett. Laget og spiste det ofte på 60-70-80-tallet. Det er på nostalgiskalaen på linje med rekekabaret og skjell med reker i hvit saus. Det var slik mat vi serverte gjester som forrett eller hadde det sjøl som mat på lørdagskvelden.
🥳
Jeg skulle ha gjester på nyttårsaften. Bare 2 stykker. Men likevel ville jeg ha en treretters middag. Hvorfor ikke god gammeldags rekecocktail som forrett? Slik vart det. Men sammensetningen vart litt oppgradert i forhold  til den for 40-50 år sida.

Ingrediensene kutta jeg opp og gjorde klare for både fotografering og blanding, ser du. Avokado dynket med sitronsaft for at den ikke skulle bli brun, mango, slangeagurk, reker, rødløk, dill og isbergsalat.
Sausen du ser, laget jeg sjøl bortimot fra bunnen av. Kan vel minne om en Thousand Island. Smakte omtrent slik, men ble mye bedre, for å drive litt sjølskryt.
Slik lagde jeg den:

  • Majones
  • Rømme (i stedet for pisket fløte)
  • Litt ketchup
  • Litt chilisaus
  • Litt Worcestersaus
  • Noen dråper Tabasco
  • Saft av sitron
  • Salt og pepper
  • Hakket dill
    Har ikke oppgitt mengder, da det bør smakes til underveis etter eget ønske.

    Vart i hvert fall veldig god. Og etter å ha dandert rekecoctail-salaten i serveringsglass, tok jeg over litt av dressingen.
    Resten av dressingen hadde jeg over i en skål, slik at vi kunne tilsette mer etter eget ønske og smak.



Nyttårsselskapet mitt.
Prepping for kalkunmiddag og litt oppskrift.
Meny på nyttårsaften nå og før.

8 kommentarer

Siste innlegg