Eplekaka som overrasket👏

I gÄr skrev jeg om den sÞte lunsjen og blant annet eplekaka som vart servert pÄ terrassen min pÄ den solfylte lÞrdagen.  Der lovet jeg Ä komme tilbake til hvordan jeg laget kaka.
Liker du sĂžt lunsj?
Jeg bruker ofte Internett nÄr jeg sÞker oppskrifter nÄ for tida. I gamle dager brukte jeg kokebÞker og utklipp fra ukeblader og slikt. Jeg har fortsatt en perm med slike utklippsoppsktifter, og denne bladde jeg i pÄ fredagen. Det var fordi jeg skulle lage eplekake. Hadde fÄtt en del epler av en nabo. Da mÄtte det bare bli produksjon av eplekake, tenkte jeg.
🍎
Eplekakeoppskrifter finnes det mange av, og det viste seg at jeg ogsÄ hadde en del i den permen min. Forholdsvis like alle sammen. Men i latskapens Þyeblikk ville jeg velge den enkleste. Slapp til og med Ä bruke kjÞkkenmaskina.
SÄ da vart det slik. Litt skeptisk, for framgangsmÄten sÄ rar ut, men tok sjansen.
🍎
I stedet for den vanligste startmetoden med Ä rÞre smÞr og sukker hvitt, skulle smÞret smeltes i en kjele pÄ plata, sukker tilsettes og rÞres inn, for sÄ Ä tilsette egg oppi denne smÞrja. Jaja. MÄlte opp mel, bakepulver og vaniljesukker og siktet dette oppi smÞrblandinga i kjelen. Ferdig. Litt for enkelt? Ville vise seg.
Oppskrifta i Hjemmet:
225 g smĂžr
5 dl sukker
4 egg
4,5 dl hvetemel
1 ss vaniljesukker
3 epler
1 ts kardemomme
perlesukker til toppen
Forvarm ovnen til 175˚
Smelt smĂžr i en stor gryte og avkjĂžl noe.
RĂžr inn sukker og egg og bland til en jevn rĂžre.
Sikt inn mel og vaniljesukker og bland til en klumpfri rĂžre.
Hell rĂžren i bakepapirkledd langpanne 30 x 30 cm
Fjern kjernene fra eplene og del i tynne bÄter.
Fordel eplebÄtene utover kaken, dryss over kardemomme og perlesukker.
Stek midt i ovnen pÄ 50 minutter.
🍎
Slik var oppskrifta, og omtrent slik gjorde jeg. Bare omtrent. Stusset litt over at det ikke var nevnt bakepulver 

Putta for sikkerhets skyld oppi ei teskje av dette, jeg. Kanskje trykkfeil i oppskrifta? Vet egentlig ikke
..
Uansett, sÄ vart det en deig som kunne fylles oppi form. SÄ oppdaget jeg at jeg ikke hadde en form som var 30 x 30 cm. Hm
.MÄ nok kjÞpe meg det.
Den store langpanna ble for stor. Fant i stedet to runde kakeformer og fordelte rÞra i disse, for sÄ Ä dytte eplebÄter nedi. SÄ fort at 3 epler som var foreslÄtt i oppskrifta vart for lite etter min mening, sÄ kutta opp to til.
StrÞdde pÄ perlesukker. Men sÄ foretok jeg nok et avvik fra oppskrifta. Litt kardemomme var jo greit nok, men er det ikke godt med kanel, da? Dryssa pÄ en god del av det ogsÄ.
🍎
SĂ„ vart det spennende da kakene var ferdig og det skulle smakes.
Det var da vel ikke sÄ verst?
Det ble overraskende nok kjempegodt.
Den rare prosessen med Ä smelte smÞr og sukker gjorde nok susen. Det ble en karamellisering under eplene. Nydelig og saftig i tillegg. Dattera ga ogsÄ tommel opp for denne eplekaka, og jeg kommer til Ä bruke denne oppskrifta mer.
Men sÄ kom jeg nÄ pÄ en annen fin eplekakeoppskrift fra i fjor. Den mÄ ogsÄ prÞves igjen. God pÄ en helt annen mÄte:
En ny oppskrift pÄ eplekake

10 kommentarer

Siste innlegg