Favorittdessert for tida😋

Iskrem med kirsebærsaus

Jeg hadde kirsebærsaus som dessert til pinnekjøttet 1.dag jul også.
Men da var det med riskrem. Kjempegodt.

Her om dagen serverte jeg stekt flesk og kålstuing. Da spiste vi krokanis med hjemmelaget kirsebærsaus til dessert. Veeeldig godt.
Lagde så mye saus at det heldigvis vart igjen en god del etter at vi hadde forsynt oss godt.

Da kunne jeg med god samvittighet spise det samme dagen etter også.
For kaster da ikke mat😋😉

Hvordan jeg laget sausen?

Har rikelig med kirsebær i fryseren, så tok ut derfra.
Etter at de var tint, tok jeg på engangshansker og starta prosessen med å fjerne steiner. Litt kjedelig, men enda kjedeligere hvis noen skulle ødelegge tenna på de harde steinene. Så var nøye.

Oppi kasserolle med bæra og passe mengde sukker. Smakte på for å få balanse mellom sødme, friskhet og syre. Lett koking. Tok vekk fra plata og rørte inn tykningsmiddelet. Potetmel rørt ut i litt kaldt vann.
Til passe sauskonsistens.

Ikke mer koking etter at melblandingen var tilsatt. Kun avkjøling.
Veldig lett å lage. Og så utrolig godt!

Kjørte på med rikelig mengde saus på isen😋

 

Under her kan du klikke deg inn på et annet innlegg om kirsebær:

Mine og andres kirsebærhager

6 kommentarer

Siste innlegg