GODESKO, nordlys og litt sørlys.

Føler at jeg er den eneste som ikke har sett nordlys på ordentlig. Sikkert ikke riktig. Og VET at det ikke er riktig, i hvert fall sett i verdensperspektiv. Finnes ikke nordlys og sørlys i HELE verden så klart. Ja, det heter faktisk sørlys nærmere Sydpolen.
Jeg har til og med tidligere her på bloggen vist min irritasjon over ikke å ha sett hverken nordlys eller sørlys i mine mange levde år her på jorda.
Jeg må nok prøve litt hardere, tenker jeg. Gjøre en større innsats sjøl også. For det første må jeg ut i mørke natta. Så bør jeg helst vekk fra alskens lys fra byen.
Og angående valgte bilde for dette innlegget.
Ikke akkurat nordlysrelatert, men hva skal jeg gjøre, da?
Har ikke noe bilde av nordlys jeg da vettu😝
🟣
Men det har visstnok vært mulig å se både grønt og lilla nordlys til og med i opplyste områder den siste tida, for KP-indeksen har vært såpass høy.
Her om dagen var det en annen blogger som skrev om nordlyset. Og hun forklarte og informerte så bra at jeg gjerne setter inn link til innlegget hennes her: GODE SKO om Nordlys
Jeg gjengir noe fra innlegget angående kameraets evne til å «se» nordlys bedre enn øyet:
«Og NÅ kommer jeg til poenget, det er vanskelig for øye å se alle fagene, men kameralinse med lang lukkertid fikser det. Perfekt. Og så blir det opp til kunnskap, ønske og behov hos fotografen, hvor «naturlig» bildet blir … for jammen er mange kreative med fotoshoppere som fikser det meste. Kunst det og ☝🏻men naturlig … nææææh

En kameralinse er i seg selv et «filter», da vil det si at når kommentaren på bildet er «uten filter», ja så er det en sannhet med modifikasjoner. Det var dagens … informasjon du var uvitende om at du trengte … eller den var antagelig unødvendig og temmelig unyttig … men kanskje gøy å vite »(sitat fra Godesko sitt innlegg)
🟣
Nå skal nevnes at bloggeren GODESKO bor i Nord-Norge, så der er det så klart MYE større sjanse for å se nordlys enn her i Oslo. 

Men det skal sies at jeg også var i Tromsø i slutten av januar et år for lenge siden, og burde hatt sjansen for nordlysobservasjon, men været var litt «nordlys-uvennlig» akkurat da😌
Så skjedde det igjen og jeg var ikke der.

Det holdt i 26 dager, men gir vel ikke opp?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg