Hvor kommer inspirasjon og kreativitet fra?

Det er så mye som kan inspirere meg.
I går snakket jeg om andres blogger som inspirasjonskilde.
Det finnes andre også.

Det er så mangt.

  • Det kan være en tur i naturen med hunden.
    Tankene flyr.
    Ikke så mye annet å gjøre enn å nyte det jeg ser rundt meg. Ser noe nytt hver gang.
    Det kan bli tatt et bilde eller to eller flere.
    Selv om det ofte kan være vanskelig med en hund i andre enden av båndet 😉
Hund i bånd på tur gir inspirasjon til bloggen.
Inspirasjon med hund på tur
  • Ideer kan komme rett før jeg legger meg
    Og det skjer ofte. Det er visst ganske vanlig, har jeg hørt.
    Ideene blir lagret i hjernen i løpet av dagen, og så blir de hentet fram når det er kapasitet til å behandle dem.

  • De kan komme i oppvåkningsfasen om morgenen
    Det er nok samme prosessen som foregår da, tenker jeg.
    Underbevisstheten har bearbeidet ting i løpet av natta.

  • Kreativitet skaper kreativitet
    Det tror jeg faktisk er sant…..
    Har opplevd det flere ganger.Har du erfart det?Det kan være bloggen og skrivinga her.
    Føler noen ganger at ideene popper lettere opp når jeg er inne i en god flyt med skrivinga.Opplevde det også for noen år siden da ei venninne og jeg hadde som morsom hobby å dikte, lage vers på rim !
    Vi kunne dra på piknik med god mat og drikke, penn og papir og la fantasien få utløp der vi satt. Det kunne bli limericks og andre rimvers.
    Det ble veldig mange vers!:-)
    Og for å komme til saken: Jo mer vi skrev, dessto mer kreative ble vi.
    Jeg kunne våkne om natta og tenke i rim.
    Helt vilt!HER har du linken til et tidligere innlegg om piknik og dikting.

Hvordan ta vare på ideene?

Kan jo noteres i en bok. Det har jeg gjort til nå….

Men i og med at ideene kommer oftest når jeg er på spasertur eller ligger i senga, kan det være kronglete å finne boka.

Da bruker jeg heller appen Notater i telefonen.
For den har jeg alltid ved min side, eller i hvert fall ikke langt unna…..
Telefonen har “dessverre” blitt en del av meg 😉
Men det er litt fint også, da…..

Ikke noe problem for meg å lage enda en liste 😉
Gjort det før! Se HER.

 

Hva er kreativitet?

“Den befinner seg i lillehjernen. En gruppe forskere ved Stanford University tok i bruk hjerneskanner for å lete etter kreativitetens urkilde. De fant den altså – overraskende nok – i klumpen av nerveceller som er gjemt innunder den storehjernen vi er mest stolt av.” (forskning.no)

HER er lenken til artikkelen.

Et annet sitat fra nettet (Wikipedia):
Kreativitet blir ofte definert som evnen til å sette sammen kjente elementer til en unik ting. Det er eksempelvis ikke kreativt skrive å ei bok eller å male et bilde som har et budskap som verden har sett før. Kreativitet må ikke forveksles med å lage et  estetisk produkt (selv om egenskapene ofte henger sammen).

Konklusjon

Hvor står så jeg når det gjelder kreativitet?
Etter å ha lest litt om det, har jeg vel funnet ut at jeg ikke er spesielt kreativ i forhold til andre personer.

Det er ikke unikt det jeg driver med, og verden har sett slikt før 😉
Men det er greit nok. Alt er relativt, og i forhold til “meg selv”, vil jeg si at kreativiteten har økt 😉

Det er altså snakk om å konkurrere med meg selv!

 

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Det er litt spennende det med kreativitet.

      Jeg har alltid trodd at jeg ikke var kreativ, men innmellom er jeg plutselig veldig kreativ. Og det er litt som du skriver, når man er i en flyt og holder på med noe, så popper det opp.
      Diktet også en del tidligere, men ettersom jeg så og si har sluttet, så er det sjelden jeg plutselig får et dikt. Men det hender når jeg har det bra, koser med, er i naturen e.l.
      Artig innlegg! 🙂

    2. Fint innlegg og koselige bilder 🙂 Jeg liker å være kreativ ..men ikke ved å lage mange ting som jeg ikke har bruk for..hehe.. Men syns blogging er en fin måte å være kreativ på..<3<3

    3. Jeg har blitt mer og mer kreativ, jo lenger jeg har hatt bloggen egentlig. Kreativitet skaper mer kreativitet ja 🙂 Har kost meg veldig, og funnet på mye rart som jeg aldri ville trodd 🙂 Respons og andre bloggfolk er viktig i prosessen føler jeg 🙂

    4. Man har vel mer lyst til å skape og lage kreative innlegg og aktivitet.. men det er det der med å finne tid til alt 😀 Men jeg er imponert over den flommen av kreativitet vi ser her inne 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg