Hvordan kan du få deg en hageflekk uten å eie?

Jeg har snakka om det før, og sier det igjen. Det er jammen meg mye å oppdage bare i nærområdet.
Det er det sikkert der du bor også. 

Jeg har sett det lenge

Men det var først i går at jeg stoppet opp litt lenger og studerte. Puddelen fikk lov til å snuse så mye han ville akkurat der. Og jeg tok bilder. De skal du få se.

Parsellhagen Domkirkeodden

Det er parsellhagen på Domkirkeodden jeg tenker på.

På Hamar kommunes nettside kan jeg lese:

Hamar Sanitetsforening startet høsten 2018 å etablere en parsellhage på Domkirkeodden i Hamar. Nærmere bestemt i Strandvegen 124.

Tirsdag 18. juni var det offisiell åpning av Strandvegen parsellhage for innbudte gjester, parselleiere, sanitetskvinner og andre interesserte. 

Anno museum stiller grunnen til disposisjon og Hamar kommune sammen med mange andre har bidratt økonomisk.

Sanitetskvinnene selv har lagt ned enormt med dugnadstimer, og det har blitt en fantastisk fin hage!

Hvem er dette for?

Nederst til venstre ser du pilhekken/pilgjerdet

Jeg trenger det ikke. Jeg har egen balkong som er ganske stor, og har plass til både blomster og mye annet rart. Og dessuten gidder jeg ikke å ha mer enn det.

Hvis du har fulgt med på bloggen min, vet du at jeg har både poteter og seljetre (!) der oppe.

Men andre kan det være fint for. De som har grønnere fingre enn meg, og som ikke har egen hage.

Hamar kommune opplyser videre:

Dette er et tilbud rettet mot alle generasjoner som et helsebringende prosjekt, både for fysisk og psykisk helse. Hamar kommune og Sanitetsforeningen håper at parsellhagen blir et flott møtested og en god integreringsarena der kunnskap, språk og kultur kan utveksles.

De som ønsker å dyrke egne grønnsaker her, kan få reservert parseller på 5 m2. Prisen er kr.250.- pr. sesong.  Det er 66 kasser.

Bær og frukttrær er også plantet. 

Og hvordan er det nå?

Det er plantet en pilhekk. Den er veldig spesiell faktisk.
Skal prøve å forklare.

Du ser det på noen av bildene. Piletrekvister er bundet sammen og danner et slags gjerde, og disse kvistene/grenene spirer og gror og gir et dekorativt bladdekke.

I tillegg er det satt ut benker.
Det er lagt opp vannrør med kraner og satt fram vannkanner. Skikkelig bra tilrettelagt.

Og ikke minst er alle parsellene fylt med diverse vekster av de som leier.

Kan jeg gå innafor, og ikke bare stå utafor gjerdet?

Det er tillatt!
De ønsker oss velkommen til å kikke på de forskjellige småhagene.
Vi gjorde det ikke i går, men det skal jeg jammen gjøre en dag.
Det er bare noen hundre meter unna.

Veldig fint tiltak.

Er vel vanlig andre steder også?

Jeg leser på nettet at bare i Oslo er det 23 parsellhager med tilsammen 1000 parseller (2017). Og da var det til og med 1500 familier/personer på venteliste!

Så dette er tydeligvis populært. Bra at Hamar kom etter 😉

HER er linken til saken som Hamar kommune hadde om parsellhagen.

Og når jeg først snakker om nærområdet.
Les gjerne om: Går du på oppdagelsesferd i nærmiljøet ditt?

 

 

Hva med deg? Har du stor eller liten hage, eller rett og slett ingen hage?

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Flott tiltak 😀 Har altfor stor tomt. Hva som er hage av den er sikkert et definisjonsspørsmål og hvor kreativ man kan være i uttalelsene 😀

      1. Helt sant. Og hagen din er stor, skjønner jeg. Blir vel sånn utenom storbyene 😉 Ikke så aktuelt å leie ut deler av den heller kanskje 😉 Du har tydeligvis både hage, eng og naturtomt, tenker jeg, selv om jeg ikke har sett den 🙂

    2. Jeg har faktisk nå ganske nylig hørt om parsellhager, men ante ikke hvordan det fungerte. Kolonihager er jo noe av det samme, bare at da eier eller leier man en liten hage for seg selv.
      Er jo bra da, disse tingene, for dem som bor på steder de ikke kan ha hage, og da kan få utfolde seg likevel.
      Jeg har hage, men ikke helse til å stelle den. Heldigvis er min kjæreste anleggsgartner, så han hjelper meg litt. Men enn så lenge er løsningene i hagen at mest mulig skal kreve minst mulig stell 🙂 Jeg liker å klippe plenen. Men jeg har ikke alltid ork til det. Å luke kan jeg ikke fordra. Hage var en fin ting å ha når ungene var mindre. Da kunne de utfolde seg med lek i trygge omgivelser. Nå forsøker jeg å holde den fin. Og den er faktisk fin. Jeg liker hagen min. Stoltheten er et stort epletre som bærer MYE frukt ♥
      Men det passer ikke for alle. Det høres kult ut at du dyrker poteter på balkongen din. Noe sånt kunne vært genialt for meg også ♥

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg