Hvorfor jeg tar vaksine…..

I dag er det 10 minusgrader på Hedmarken. Jeg registrerer rimfrost på bakken og sen soloppgang når jeg kikker ut av vinduet. Det er begynnende vinter. 

Varmt inne

Morgenstund har gull........
Morgenstund har gull……..

Har heldigvis enkel fyring, om jeg kan kalle det så. Fyrer vel egentlig ikke. Det gjør vi i peis og vedovn. Har ikke det. Klarer meg med moderne greier. Vannbåren fjernvarme i alle gulv. Med termostater. Slipper å tenke 😉

Tok likevel på meg ullstillongsen i stad, for skal ut med puddelen. Han må ha morgenturen. Gleder meg faktisk, for er så forfriskende å komme ut. Fin start på dagen uansett vær.

Nå hørtes jeg ufyselig, ekkelt positiv ut?
Noen ganger er det grualt å gå ut. Skal være ærlig på det. Men når vi først kommer ut, er det bare godt. Helt sant. Kler meg jo alltid etter forholdene.

Er jeg frisk, da?

Forholdsvis. En liten hosteinfeksjon kom i går. Ikke alvorlig. Føler meg ikke sjuk. Hadde en litt hardere forkjølelse for noen uker siden. Men den gikk også over etter ei uke.

Da var det verre med den influensaen jeg hadde snart 2 år sida. Den satt i kroppen i et par måneder. Slitsomme greier. Lungebetennelse og høy CRP også.

Dette ville jeg ikke ha igjen, så i fjor høst tok jeg influensavaksine.
Det samme har jeg gjort nå.
Måtte vente litt i år, fordi jeg var litt småforkjøla da jeg hadde tenkt å få den satt i armen.
Nå er det gjort.

I fjor hadde jeg et innlegg om influensavaksine.

Frostrøyk over Mjøsa
Frostrøyk over Mjøsa

Det er såpass aktuelt igjen, at jeg velger å gjengi en del av det innlegget her:

Spørsmålet om å ta influensavaksine eller ikke har vært sterkt framme i media i det siste. Det er tiden for eventuell vaksinering nå. Influensasesongen ventes når kulden setter inn, men vi vet ikke eksakt når.

Litt enkle fakta om vaksinen og vaksinering kan jeg ta (både av egen erfaring/viten og kilde Apotek1).

Type influensavaksine varierer fra år til år etter hvilke influensavirusstammer som forventes å slå til. I år har de tro på en vaksine med fire ulike stammer (2018).

Det finnes fire ulike typer influensavirus: A, B, C og D. A og B framkaller sykdom hos mennesker.

Influensavirusene endrer seg hele tiden, og det finnes flere undergrupper/stammer av A og B også, som jeg ikke går inn på her. Av type B kan som eksempel nevne B-Victoria og B-Yamagata.

På grunn av at virusene endrer seg, kan det ofte være vanskelig å treffe på rett vaksine fra år til år, men det går stort sett bra.

Influensatype A og B forårsaker epidemier på den nordlige halvkule  i tidsrommet november til april. Vanligvis blir 5-10% syke i løpet av vintersesongen. Influensa er svært smittsomt (dråpe- og nærkontaktsmitte).

De vanligste symptomer er høy feber, muskelsmerter, hodepine, tørrhoste og slapphet. Risikoutsatte grupper har større sjanse for å få komplikasjoner som lungebetennelse, bihulebetennelse og ørebetennelse. Derfor går myndighetene hvert år ut med å anbefale vaksine til spesielle grupper.

Jeg selv tilhører en av disse gruppene. Jeg er over 65 år. Jeg skal ta vaksinen ved bare å møte opp på laboratoriet hos fastlegen. Enkelt og greit uten timebestilling. 

Dette var altså høsten 2018.
Og jeg har tatt den i år også, som sagt. Om vaksinen treffer på type virus i år, vil vise seg. Nå har jeg i hvert fall gardert meg så mye jeg kan.

Tar du influensavaksine?

Her kommer 2 linker til relaterte innlegg fra i fjor:

Influensavaksine?

Så var det gjort!

Til slutt litt om morgenturen i dag

Det ble en fin tur for Barney og meg. Det var så vakkert ute. Sola var i ferd med å stå opp da vi mkom ned til Mjøskanten. Og så ble det noen bilder igjen da, og et par av dem kan du se i dette innlegget.

Det sies at morgenstund har gull i munn…..
Her var det jammen gull i vannet også…..
Og frostrøyk……

 

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Merker at det går mot vinter ja 🙂 Jeg tar ikke influensa vaksine..er faktis en del år siden sist jeg hadde skikkelig hard influensa..men en eller annen form for forkjølelse, vond hals pleier det bli i løpet av vinteren.. Har ikke noe spesielt i mot vaksinen..men ikke følt behovet for min egen del.. Nydelig bilde <3

    2. Kjempefine tanker rundt vaksine du har. Selv tar jeg ikke influensavaksine. Fastlegen min mener jeg trenger det ikke. Hadde faktisk svineinfluensa for 2 år siden. Da lå mannen min og jeg syke med over 40 i feber. Den store influensaen er jo sjelden man får. Heldigvis.

      Kan bli forkjølt med litt feber, men det går sin gang.

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    3. Vakre bilder – og ja, du høres positiv ut, og det skal man være når man kan kle på seg og kose seg på morgentur! Influensavaksine har jeg aldri tatt, men jeg tror det er lurt! 🙂

    4. Jeg har tatt den i fjor og i år… for 2 år siden var jeg så syk at jeg nesten ble innlagt med svineinfluensa.. sov i 12 dager og husker bare de 8 siste av de dagene. Aldri før vært så borte vekk, og det skremte meg så at jeg nå tar vaksinen mot influensa <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg