Slik gikk det på helsesjekken


Barney er frisk og rask, virker det som. Men som med oss mennesker, er det lurt å ta en helsesjekk en gang i blant hos henholdsvis lege og veterinær. Og kanskje viktigere jo eldre vi blir. Barney er en 8 år gammel mellompuddel.
Det er en dyreklinikk ikke langt unna oss. Det er dit jeg drar hvis det er noe som feiler ham, og det er der han får den årlige helsekontrollen. Vi får automatisk innkalling når tida er inne, så slipper jeg å holde styr på det. Det viktigste med dette årlige besøket er vaksinering.
🐩
Så sjekker veterinæren tenner, ører og øyne. Lytter på hjertet og kjenner på lymfekjertler og muskulatur. Og han ser sikkert etter andre ting også, som jeg ikke registrerer.
🐩
Alt var bra. Nesten. Vi skal bare dit igjen for en tannrens. Hadde litt tannsten. Jeg pusser tennene til Barney. Skal egentlig gjøre det daglig, men noen ganger blir det bare 2-3 ganger i uka. Heretter skal jeg gjøre det hver dag, så kanskje vi slipper den tannrensen. Må nemlig foretas i narkose.
🐩
Han har renset tennene slik bare en gang før, så har nok hjulpet en del at jeg i det hele tatt har pusset tenner.
Hovedgrunnen til at jeg har sluntret unna er at han senser når jeg har tenkt å gjøre det, og gjemmer seg. Så tenker jeg at: «Vi venter til i morra. Ikke så nøye. Det er mange hunder som aldri får pussa tenna sine».
🐩
Men altså nå: Det skal pusses hver dag. Om han vil eller ei. Kjøpt en tannpasta som kanskje smaker bedre enn den forrige. Kyllingsmak. Kanskje det er så godt at han ber om å få pusse😅🐩

Relaterte innlegg:

Måtte plutselig til veterinæren.

Hvordan det gikk med Barney hos dyrlegen.

12 kommentarer

Siste innlegg