Slik har utviklingen vært på 10 måneder.

Det er ettårs-jubileum 21.september. Det er ennå en stund til, men ikke veldig lenge. Tida går fort. Hva har skjedd på disse månedene?

Tilbakeblikket

Mjøsa og Helgøya sett fra Stangelandet

Det er bloggen min som fyller ett år 21. september.
Ett år kan ofte føles som en kort periode. I dette tilfellet føles det lenge.

Jeg har da blogget en evighet?

Men det er altså bare litt over 10 måneder.

For å mimre litt, gikk jeg og titta i arkivet.
Jeg fant et innlegg fra 7.oktober 2018 som jeg kalte:

Jeg lærer noe hver dag.

Da hadde jeg blogget i kun 16 dager.

Og her kommer det opprinnelige innlegget

“Så var det dette med å bli flinkere til å bruke verktøyene som gjør blogging enklere og bedre. Pensjonisten er heldigvis fortsatt lærevillig.

Jeg oppdaget her om dagen at utseendet på bloggen min så helt snål ut på PC`n min. På iPhonen ble det som jeg ville: det var leselig, og bilder og innlegg lå ikke oppå hverandre. Hva hadde skjedd med PC-visningen? Jeg kontaktet blogg.no og fikk hyggelig og oppklarende svar. Jeg brukte feil nettleser. Nå bruker jeg Google Chrome og alt ser normalt ut. Det er vel sikkert noe jeg burde ha visst. Det spiller ingen rolle om jeg ikke forstår nettopp dette, for det fungerer, og det er det viktigste for meg. Og hvis andre også bruker riktig nettleser på sin PC, vil de også se min blogg på riktig måte, og det er jo hyggelig.

Så var det dette med bildene jeg selv tar og bruker på bloggen. Jeg har sett at noen vannmerker bildene sine og kommenterer med “copyright”. Det kan vel jeg prøve å finne ut av også, tenkte jeg. Ja, så brukte jeg en god morgenstund på å lese meg opp på dette (på internett), og jammen tror jeg at jeg skal få det til etter hvert. Jeg bruker telefonen  min (iPhone) til fotografering og lastet derfor opp en app for “watermarking”. Så får vi se om det fungerer på de neste bildene jeg laster opp til bloggen….

Nå er det bare å komme seg ut i det fine høstværet for hundelufting og fotografering.”

Dommen

Jeg har ikke redigert innlegget for anledningen 😉
Selv om det hadde vært fristende.

Det er litt interessant å se om jeg i det hele tatt har utvikla meg.

Har nå lært litt opp gjennom. Hvordan ting fungerer inne på bloggen. Nå skal sies, at etter at dette innlegget ble skrevet, har jeg blitt flyttet over til WordPress og den nye Blogg.no, og der var det enda mer å lære. Det skjedde i januar. Jeg liker forresten veldig godt den nye plattformen.

Noen av de forandringene som faktisk har skjedd siden september 2018:

  • WordPress-plattform (Blogg.no) i stedet for Blogsoft (ble flyttet over da den gamle ble nedlagt)
  • Bruker Google Chrome  (og ikke den gamle nettleseren jeg hadde da…)
  • Vannmerking av bilder bruker jeg IKKE (som jeg stressa med den gangen)
  • Skriver lengre innlegg i dag (mer og mer skrivekløe…hehe)
  • Kortere avsnitt har jeg lært meg å bruke (når jeg sammenligner med dette gamle innlegget)
  • Kortere setninger bruker jeg også (Men ofte strider det i mot gammel lærdom om fullstendige setninger)
  • Lager mellomoverskrifter.
  • Lager bildene mindre (så det ikke skal ta lang tid å laste opp for leseren)
  • Sette inn linker har jeg lært meg 😉

Det er mye, mye mer jeg har lært angående blogging også, og jeg lærer fortsatt.

Og når jeg har klart å holde ut så lenge, skal jeg jammen fortsette.

Det er like moro nå som da….

  1. Hvis du selv er blogger….hvor lenge har du hatt bloggen din?
  2. Og til deg som ikke blogger: Hvilke temaer liker du best at jeg skriver om?

HER er forresten også et tidligere innlegg om blogging. Det ble skrevet 30.september 2018, altså kun 9 dager etter oppstart 😉

 

 

 

 

12 kommentarer
    1. gratulerer da :=) ja en lærer litt når en er blogger,jeg har blogget i snart 10 år jeg,hadde først en blogg før jeg slettet den og startet med den jeg har nå,husker ikke hvor lenge jeg hadde den første,men til sammen er det nå snart ti år ja :=)

    2. Digget dette innlegget, jeg tror nok det er mange som kan kjenne seg igjen i det. Når en møter utfordringer er det bra det er gøy å blogge og å lese blogger, for da er det lettere å forsette 😀

    3. Gratulerer litt i forkant 🥰 Det er nok sånn at vi forandrer oss fra vis tartar å blogge, uansett om vi er gode til å skrive eller ikke. Selv begynte jeg så smått å blogge i mars 2009, så bloggen min hadde 10 års jubileum i år. På det tidspunktet hadde jeg flyttet den over til nouw, noe jeg ikke har angret et sekund på. Friheten til å bestemme over egen blogg ble etterhvert veldig viktig for meg, og det har jeg fått her.

      Lykke til med bloggen videre 🥰

    4. Fint innlegg 🙂 Tror nok mange har utviklet seg siden det spede første innlegg-. Selv har jeg blogget siden 2014. Først på blogg.no deretter gikk jeg over til egen plattform. Det var nok i august 2017.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg