På tokt mot Dublin

Limerick var erobret. Nå gjaldt det å finne Dublin.

Fra Limerick reiste vi til Irlands hovedstad. Vi tok veien gjennom grevskapet Tipperary. Plutselig dukket Rock of Cashel opp, Irlands Akropolis. Det er en imponerende klippe som rager høyt over slettene. De mektige ruinene vitner om kongenes og kirkens store makt i tidligere århundrer. Her hadde kongene av Munster sitt sete, og tallrike sagn og eventyr er spunnet rundt dette stedet.

 

Utpå ettermiddagen kom vi fram til hotellet i Dublin. Det sies at Irlands hovedstad bærer preg av alle diktere og nobelprisvinnere som  landet har frembrakt. Der er teatre, museer og bibliotek med ufattelig verdifulle originaler for litteraturelskere. Må nok komme tilbake for å oppleve alt, eller noe av alt dette. I en av de 800 pubene, spesielt i området Temple Bar er det lett å bli kjent med lokalbefolkningen! Her fikk vi god anledning til å smake på Irlands flytende spesialiteter, Whiskey og Guinnes, hvis vi ønsket det.

Vi var på omvisning på Old Jameson Distillery hvor vi også fikk smake husets spesialitet. Whiskey med ingefærøl var faktisk godt. Vet du at det skrives på ulik måte i forskjellige land? Whisky (skotsk) eller whiskey (irsk og amerikansk) er brennevin som er destillert fra brygg av korn. Whiskey / whisky  produseres nå i flere land hvor de mest kjente er Irland og Skottland.

Det var altså blitt dag 5. Vi fikk guidet busstur gjennom byen og så mange fine bygninger, og jeg legger spesielt merke til de fargerike dørene. Nå kan det hende at akkurat dette bildet ble tatt i en annen by/landsby. Husker ikke helt. Er jo over to og et halvt år siden jeg var der 😉 Men uansett. Masse sånne dører i Dublin også.

Dublin er grunnlagt av vikinger. De kom først fra år 795 på plyndringstokt, senere gjennom kolonisering og deretter etablering av et vikingstyrt kongedømme. Det var koloniseringsperiode fram til ca år 900. De befestede basene ble til byer. De bygget en borg i år 840. Vikingene mistet makten over Dublin i 1014, men byen fortsatte å være en viktig handelsby for vikingene helt frem til 1171.

Jeg drar gjerne tilbake dit for å oppleve mer, men først må jeg gjøre meg ferdig med denne turen. Har enda igjen et par dager. Hvis du vil, kan du følge med videre på turen til Wiclow Mountains, Glendalough og Enniskerry med Powerscourt Gardens.

Og hvis du ikke har fått med deg begynnelsen av turen, kan du klikke deg inn HER på dag 1, dag 2 her og dag 3 her.

Det var faktisk mer som skjedde denne femte dagen på turen. Vi dro på Riverdance-utflukt om kvelden! Det har jeg skrevet et eget innlegg om HER.

 

 

10 kommentarer
    1. Jeg skal feire nyttår i Dublin i år og gleder meg noe så sykt mye til det! Har alltid hatt lyst til å dra til Irland, så da passet det greit å gi det i bursdagsgave til samboeren 😉 ha ha.. Vi har noe å glede oss til, med andre ord 😀

    2. Det er så viktig med slike reisebrev som viser hvor flott det er i Irland, for jeg må innrømme at mine første tanker når noen nevner Irland er ikke fordelaktig. Jeg har jo levd såpass lenge at jeg husker hvordan ting var, og også opplev ubehagelig hendelser da konfliktene var som verst. Irland er jo så mye mye mer, og derfor er det så koselig å lese om din reise rundt om kring.
      Det finnes mye god Irsk Whisky, men jeg må innrømme at får jeg velge så blir det Skotsk å nærmere bestemt Cragganmore 😉

    3. Kjempefine og nydelige bilder, og det ser jammen ut som dere hadde en flott tur 🙂 Det er kjempekoselig at du tar oss med på turen 🙂
      Ønsker deg en kjempefin søndag <3 😉
      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg