Den røde fare……eller den røde glede?

Velger jeg meg rødt? Ikke sikkert……Jeg har blitt utfordret til å velge meg rødt i dag. Og jeg er lydig 😉 Les videre hvis du vil vite mer…..

 

Utfordringen

Jeg har kommet til nummer 4 på lista over farger i Frodiths fotofargeutfordring.

Det er RØDT i dag. Fant ikke noe fint rødt å ta bilde av på morgenturen med Barney i dag.
Da må det igjen bli et arkivbilde.
Men det er så koselig, at jeg skammer meg ikke over å bruke det en gang til 😉 Bildet altså….

Det hadde forøvrig sitt eget innlegg i fjor sommer.

Ville du ha laget frysetøy, syltetøy eller noe helt annet?

 

Hva viser bildet?

Du ser det 🙂
Deilige, røde, ferske jordbær. Det kan godt være at dette er Corona-typen av jordbær. Husker ikke helt.
Corona er ikke bare ille……

Og de vakre, gamle, røde bygningene på jordbærgården i Stange.

 

Kan avsløre en hemmelighet om rødt….

Mitt nye hjem som jeg flytter til i månedsskiftet april/mai er rødt. Har ikke valgt fargen sjøl. Det er bare sånn. Går greit. Inne skal jeg ikke ha rød farge….Der blir det grønntoner.
Du kan få se det en gang…….når det blir ferdig.
Nå holder maleren på…….

 

Hva sier Wikipedia om rødt?

Den energiske og intense rødfargen vekker sterke følelser og tiltrekker seg oppmerksomhet, og rødt har derfor i forskjellige toner og nyanser vært den viktigste fargen i menneskene kultur. Rødt har blitt brukt både som estetisk virkemiddel, signalfarge og symbol med ulik betydning. Rødt har særlig stått for kjærlighetkraft, energi, mot og vilje, men også for aggresjonsinne, strid og krig. Fra gammelt av var rødt dessuten ensbetydende med rikdom og luksus, fordi fargestoffene var så kostbare. Dyprødt betegner erotikk, rose står for romantikk, burgunder gir signaler om intimitet, mens den julerøde fargen står for aktivitet og glede.

Alle farger påvirker sinnet, og i moderne fargepsykologi spiller rødt en særlig rolle. Kraftige røde toner kan gi energi, stimulere til aktivitet og hisse til sterke følelser. Fargen virker både varm, nær og positiv, men også aggressiv og sint og kan varsle fare og kamp.

 

Mine forrige fargetolkninger

Under her har du linker til mine 3 forrige farger:

BLÅ

GRØNN

GUL

 

 

 

10 kommentarer

Siste innlegg