Hvorfor jeg måtte melde avbud….og litt medisinråd….

Å melde avbud er vel mer å si nei takk til et arrangement, så blir kanskje ikke helt riktig. Sier vel egentlig ikke dette når det gjelder jobb?

Eller kaste inn håndkleet. Men det gjelder også noe annet. Rett og slett heller melde til apoteket at jeg er så sjuk at jeg ikke orker å jobbe. Og forresten ikke særlig lurt å være der heller. Villle kommet til å smitte både kolleger og kunder.

Nå er jo jeg pensjonist. Men de få jobbetimene jeg har, blir avtalt i god tid, så føles som en ordentlig jobb, om jeg kan si det på den måten.

Hvis du ikke skjønner hvorfor jeg jobber når jeg er pensjonist, kan du klikke deg inn på disse gamle innleggene:

Endelig pensjonist

Apotek og pensjon

Hvorfor det, da?

Kunne ha vært slik. Bildet ble tatt under fargeutfordringen til Frodith 😉

Være hjemme fra jobb altså. Leste du innlegga fra de to forrige dagene, skjønner du også nesten hvorfor.

Se HER.

Ble faktisk verre av den forkjølelsen. Var på jobb 3 timer i går kveld og kvelden før der. Gikk bortimot greit.

Tirsdagen var det sår hals og ikke noe mer. Brukte kun litt Zyx sugetabletter.

Onsdagen ble det verre. Som en forkjølelse ofte pleier å bli. Starter som regel i halsen. Ble slapp og utilpass og tett i øvre luftveier.

Men skulle bare jobbe 3 timer, så dro av gårde. Kom meg gjennom økta. Rakk sikkert å smitte noen både innafor og utafor skranken 😉 Men skal ikke sjå bort i fra at det er nettopp der jeg sjøl har blitt smitta, så samma det….

I hvert fall fikk jeg meldt fra der og da at jeg måtte være hjemme i dag. Skulle jobbe 9-13 i dag. Og de så og hørte at jeg var sjuk, så det ble lett dokumentert 😉 Ikke det at jeg mener de mistror meg.

Jeg har ofte stilt opp på jobb opp gjennom med både feber og brukket arm og tå, så har litt å gå på. Jeg er ikke en “unnasluntrer”. Det vet de.

Medisineringsråd

Mange apotekkkunder tror at vi ikke blir sjuke. “For vi har jo så rikelig tilgang på alt mulig!”

Hadde det enda vært noe som kurerte. Vi har dessverre fortsatt bare remedier som lindrer. Men det kan hjelpe bra.

Så i går kveld ble det:

Kurerer ikke gruff, men lindrer….
  • Panodil mot trøkk i hue og generelt dårlig almenntilstand
  • Zyx sugetabletter for sår hals
  • Bronkyl/Granon for å løse opp slim langt nedafor strupen
  • Saltvann-neseskylling
  • Curamed hoste&hals te med ingefær, sitron og honning.
  • Og for sikkerhets skyld en stor dose C-vitamin. 

Erfaringsmessig kan jeg kanskje senere få bruk for nesepray som virker slimhinneavsvellende, og minsker faren for bihulebetennelse. I tillegg til saltvannet.

I verste fall må jeg ha hostedempende. Ikke alltid forkjølelse ender opp med hard hoste. Kan ofte være nok med slimløsende. Ikke bra å bruke hostedempende hvis det er slim.

Vi får sjå. Uansett er ikke dette influensa. Det er verre.

Jeg hadde tenkt å vaksinere meg mot influensa en av disse dagene. Men det må jeg vente med til jeg blir frisk av dette.

Les gjerne innlegget: Influensavaksine?

Nå må jeg hvile….

“Men å blogge…det  klarer a`!”, sier den dumme stemmen inni hodet mitt 😉

Klart jeg kan. Ikke SÅ dårlig. Ligger ikke hele tida. Er ikke hjernedød. Bare tett i hue og brystet. Og alt går sakte 😉

Men nå skal jeg legge meg nedpå litt…..hvile en times tid.

Det er så godt å kunne si at dette er en filleting. En bagatell. Det går over!

Og vi får det alle hvert år, i større eller mindre grad.
Det finnes så mangt som er mye, mye verre…..som jeg alltid trøster meg med.

Ha en fin dag 🙂

 

Og formen din er bra?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12 kommentarer
    1. God bedring! Her er formen bra, men jeg har vært gjennom en langvarig forkjølelse i september. (Jobber i barnehage og tåler mye, men av og til klorer disse basiluskene seg fast). Jeg var ikke hjemme men på jobb hele tiden. Tørket snørrete neser i tillegg til min egen og hostet og var helt uten «sangstemme». Formen var jo bra tross litt tett nese og groggy stemme – og så vet jeg at vikarer ikke er så greit å få inn når mange nye småbarn nettopp har startet.
      Bra det finnes nesedråper, hostepiller og ting som kan lindre da 🙂

      1. Takk 🙂 Da har du hatt ditt for denne gangen håper jeg! Mye smitte i barnehage kan jeg tenke meg. Bra det finnes lindring på apoteket. Det er sant! Riktig god helg til deg!

    2. Er du kanskje litt streng mot deg sjøl… Så klart kan du være syk, som alle andre. Pass på deg sjøl. Takk forresten, for lista med remedier. Jeg bruker å pøse innpå med C-vitaminer når halsen skurrer. Har vært litt smårufsete i halsen i det siste. Nå har jeg søte C-vitaminer for tida, blir nesten drops. Jeg er oppfordra til å ta influensavaksine, fordi immunapparatet mitt nok er noe nede pga. medisinering. Men i dag har jeg vært og tatt et sjøbad igjen, tror også det kan hjelpe. Ikke minst trua :).
      Du må ha ordentlig god bedring. Alt er så mye bedre da <3.

      1. C-vitaminene burde jeg nok ha starta med før. Tar det vel mest for sikkerhets skyld. For er ikke dokumentert. Men absolutt ikke farlig, så kjører på. Har hørt at bading i kaldt vann året rundt kan være lurt, men det klarer jeg ikke. Tøff du da! Influensavaksine skal jeg ta når jeg blir frisk av dette. Anbefales for 65+, så da så…..

      1. Bedre i dag. Men glad for at jeg ble hjemme fra jobb. Tar litt lenger tid å komme seg skikkelig igjen når en ikke er ung lenger 😉 Alt tar lenger tid…..God fredagskveld!

    3. God bedring til deg. Ikke gøy å være forkjølet. Typisk er det vel når høsten kommer. Været er jo så varierende. Plutslig regner det, så skinner sola, det bli tåke og isvinder, så varmt igjen. Men du får ta det med ro og blogg det du vil når du orker. Trøsteklem fra meg :

      1. Tusen takk for trøsteklem! Mye bedre i dag heldigvis. Forhåpentligvis bare en filleforkjølelse denne gangen, og ikke som den influensaepisoden jeg hadde for et og et halvt år siden. Da satt det lenge i!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg